Mere skub i den grønne omstilling

Nye krav skal gøre markedet for opladning af el- og plug-in hybridbiler nemmere og mere gennemskueligt. Samtidig skal det være muligt for kommuner og regioner at medfinansiere ladestandere på offentlige arealer, hvis markedet af private aktører ikke har budt ind på opgaven. Den politiske aftale skal sætte skub i antallet af ladestationer, så flere danskeres valg af ny bil ikke begrænses af for få ladestandere.

– Det skal være lige så nemt at lade en bil op med strøm, som det i dag er at tanke en bil med benzin. Derfor er den nye aftale om regulering af ladestandermarkedet ikke bare godt nyt for den grønne omstilling, men også for forbrugerne, der kan se frem til flere ladestationer, øget konkurrence mellem ladeoperatørerne, klar prisskiltning og nemmere betaling, siger Mads Rørvig, der er direktør for De Danske Bilimportører.

– Udviklingen i antal ladestandere skal helst være foran udviklingen i solgte elbiler. Vi oplever lige nu, at manglen på ladestandere lægger en dæmper på den grønne omstilling af persontransporten. Men forhåbentlig kan aftalen her være med til at vende udviklingen, siger Mads Rørvig.

Aftalen har bred politisk opbakning og ventes at træde i kraft den 1. april 2022. Parterne er endvidere enige om, at ordningen for kommunal og regional medfinansiering evalueres frem mod foråret 2024, samt at parterne på den baggrund indkaldes til drøftelser i efteråret 2024.

Del artikel


Har du også læst?