Luksus minibus fra Lexus

Lexus er ved at være klar med Lexus LM, der er en fire- eller syv-personers minivan, og den første af sin slags fra japanerne på det europæiske marked.

Glem alt om en kassevogn der har fået bagsæder og navnet minivan. Hos Lexus står LM nemlig for Luxury Mover eller på dansk ”luksus flytter”. Og når man så stikker hovedet indenfor i den 5 meter og 13 centimeter lange minibus, mødes man af synet af store, bløde og støttende lædersæder, en gigantisk 48” HD widescreen skærm, skræddersyet 3D Surround Sound fra Mark Levinson og muligheden for at styre kabinemiljøet ned til mindste detalje i forhold til temperatur, luftkvalitet og belysning. Hver en detalje er således designet til at få passagererne til at føle sig hjemme og have den optimale komfort, uanset om de vil slappe af eller arbejde, mens de er på farten. Føreren møder med LM et køretøj, der er intuitivt og let at kontrollere. LM er bygget på GA-K-platformen, som også den helt nye Lexus RX, er bygget på.

Førsteklasses interiør

Det har været vigtigt for Lexus at sikre en forenklet styring af teknologien i LM. Man skal således blot betjene én knap for at tilpasse klimaet, belysningen og sæderne efter sine personlige præferencer og dermed gøre luksussen personlig. Det er muligt at vælge mellem to forskellige udgaver af LM – en fire-personers og en syv-personers udgave. I syv-personers-udgaven er anden VIP-sæderække prioriteret i forhold til plads og funktioner, mens den tredje sæderække rummer sæder, der kan foldes væk, hvis man har brug for mere bagageplads.

48” skærm og dæmpbare ruder

Udgaven med plads til fire personer er toppen af luksus med kun to multifunktionsbagsæder og et væld af funktioner, der gør enhver rejse yderst behagelig. En skillevæg mellem for- og bagkabinen rummer en 48” widescreen-skærm og en dæmpbar glasrude, der kan aktiveres og øjeblikkeligt lukke helt af uden at lukke dagslyset ude med tryk på en knap, hvis man ønsker privatliv. Samme funktion har både sideruder og bagrude. Den store skærm har tre forskellige indstillinger, fuldskærm, biograf og separat venstre og højre skærmopdeling med mulighed for at vise forskelligt indhold på hver skærmdel. Det indbyggede multimediesystem kan bruges til både underholdning og til at holde forretningsmøde. Lyden i kabinen leveres af et skræddersyet Mark Levinson 3D Surround Sound lydsystem med 23 højttalere, mens kabinekomforten reguleres af Lexus Climate Concierge, der bruger termiske sensorer til præcist at styre og dirigere varme og køling rundt. Det sker blandt andet ved hjælp af infrarød overvågning af passagerernes kropstemperatur, så enten varme eller køling kan dirigeres hen til, hvor det er nødvendigt for at imødekomme den ønskede personlige klimaindstilling. Klimaanlægget benytter sig af nanoe-X teknologi, hvilket hjælper med at opretholde en sund og ren luftkvalitet i kabinen. Systemet tilfører mikroskopiske vandpartikler til luftstrømmen, som kan hæmme vira, bakterier og allergener, samtidig med at det har en fugtgivende effekt på hud og hår. Sædernes placering og udformning er afgørende for kvaliteten af oplevelsen ombord. Typisk er sæder i en minibus sat højt og har et højt tyngdepunkt, så passagerer er mere tilbøjelige til at opleve at blive rykket fra side-til-side under kørslen. Men sæderne i LM skulle være designet til at modvirke dette og støtter kroppen sikkert fra bækkenet til brystet og giver en bedre trykfordeling til den nederste halvdel af kroppen. Sidestøtten hjælper yderligere med at holde kroppen på plads og bækkenet oprejst og mindsker derved risikoen for at ryggen med tiden krummer sammen. I udgaven med fire sæder kan begge bagsæder lægges helt vandret som sæderne på business class eller første klasse på et fly. Sædehynderne er lavet af to forskellige materialer for at give en blød overflade på et hårdt underlag, og de har en vippefunktion, der forhindrer, at passageren glider frem, når køretøjet bremser. Ud over effektjustering, opvarmning og ventilation har de et luftlændestøttesystem med fire indstillinger, så mellemrummet mellem ryglænet og passagerens krop kan udfyldes og absorbere vibrationer.

Intuitiv kontrol

Oplevelsen bag rattet i den helt nye Lexus LM har fået fuld opmærksomhed i udviklingen. De vigtigste knapper og displays følger Lexus’ Tazuna-koncept, som betyder, at føreren kun behøver at lave små hånd- eller øjenbevægelser for enten at nå en betjeningsknap eller aflæse et display. Det sikrer, at føreren hele tiden kan holde opmærksomheden fokuseret på vejen foran. “Tazuna” er det japanske ord, der beskriver den samme form for intuitiv kontrol, som en rytter har af sin hest, gennem skånsom justering af tøjlerne. Den forreste kabine opleves bred og rummelig med et enkelt instrumentpaneldesign, der består af en stor central multimedie touch skærm og en midterkonsol med indbygget fleksibilitet, der er tilpasset professionelle chaufførers behov. Kabinen udstråler hele vejen igennem den samme kvalitet og sans for detaljen, som findes i den bageste passagersektion. Et digital bakspejl hjælper med at sikre føreren fuldt udsyn bagud, mens en 360 graders panoramamonitor bruger kameraer omkring køretøjet til at vise området umiddelbart omkring bilen eller vise bilen og dens omgivelser i fugleperspektiv for at hjælpe med præcis manøvrering på trange steder. Lexus LM kommer til Europa med en 2.5-liters hybridmotor med 250 hestekræfter og et maksimalt drejningsmoment på 239 Nm. Der er som standard det avancerede firehjulstræksystem, E-Four, som kan fordele trækkraften mellem for og bag fra 100 procent for og 0 procent bag til 20 procent for og 80 procent bag. Det giver bedre vejgreb både i sving og på glatte underlag og dermed også øget sikkerhed.

Sikkerhed uden kompromis

Netop sikkerheden er naturligvis et område, hvor Lexus heller ikke er gået på kompromis. LM er udstyret med den seneste generation af Lexus Safety System+, som også findes i de helt nye Lexus modeller som RX og elbilen RZ. De aktive sikkerheds- og førerassistentsystemer er i stand til at detektere en endnu bredere række af ulykkesrisici og advare og assistere ved at hjælpe med at styre og bremse, når det er nødvendigt, for at mindske risikoen for en ulykke. En af de nyeste tilføjelse til den avancerede sikkerhedspakke er en førermonitor, der konstant holder øje med, om føreren er opmærksom, og som forsigtigt standser bilen og udløser eCall-nødsystemet, hvis chaufføren ikke reagerer på de automatiske advarsler. Dørene – inklusive de bageste skydedøre – er udstyret med Lexus’ elektroniske åbningssystem, E-latch, med Safe Exit Assist, som advarer om bagfrakommende trafik og forhindrer utilsigtet åbning, der kan forårsage en ulykke. Den helt nye Lexus LM bygges i Japan og bliver introduceret i Europa og dermed også i Danmark i slutningen af året. Lexus offentliggør priserne tættere på introduktionen.

Del artikel

Har du også læst?