DEL

Bilproducenterne gør, hvad de kan for at få os bilkøbere til at vælge crossovers. Under dække af at “forbrugerne efterspørger biltypen,” vil producenterne gerne have os til at opfatte det som om det er et ønske fra os selv, at vi ser de mange crossovers og SUV-lignende biler på vejene. “Køberne vil have en nemmere ind- og udstigning. De vil sidde højere og have et bedre udsyn.” Sådan lyder det videre fra bilproducenterne der tillige prøver at bilde os ind, at en crossover – eller SUV som de ofte prøver at dække bilerne ind under – er en rummelig bil med masser af plads. Tit er det bare sådan, at der er mindre plads i en crossover sammenlignet med en tilsvarende stationcar.

Bare glem Kia Stonic 

Tag nu for eksempel Kia som i flere år har haft pæn salgssucces her i landet med den fine crossover Sportage. Den fik for tre år siden en lillesøster i form af den kedelige crossover Stonic, der er et klokkeklart eksempel på en bil, der dels skulle hurtigt i produktion inden alle de andre mærker løb med crossover-kunderne, og dels skulle produceres så billigt som muligt med en masse discountplastik i kabinen. Hvorfor? Fordi Kia var af den opfattelse, at kundernes oplevelse i kabinen var sekundært. Det handlede kun om at sidde højt. Af samme grund har jeg aldrig haft et særligt godt øje til Kia Stonic. Mest af alt fordi jeg ved, hvad Kia rent faktisk kan, når de tager sig sammen.

Kia XCeed er ikke en ligegyldig crossover

Et godt eksempel er den forholdsvis nye Ceed, der virkelig er en gennemført bil, som både på designet, køreoplevelsen og materialemæssigt, er noget af det bedste, der findes i den lille mellemklasse. Og det ved Kia godt. Derfor var de heller ikke sene til at melde ud kort efter lanceringen for snart to år siden, at Ceed også skulle komme i en højbenet variant, kaldet XCeed. Den kom sidste år, og ved præsentationen i Sydfrankrig frygtede jeg, at den nye variant blot var endnu en ligegyldig crossover, men jeg blev positivt overrasket over, hvor meget XCeed rent faktisk minder om den helt almindelige Ceed på køreegenskaberne – selv om Xceed er fire centimeter højere og ni centimeter længere end Ceed hatchback. 

Kia XCeed er en smuk crossover

Det er sjældent, at en crossover ligefrem er smuk, men Kia XCeed er en undtagelse. Især i denne gule lakering, som dog koster 6.000 kroner ekstra, er den virkelig smuk. Vælger du den gule farve til din XCeed, så skal du huske at få en gul interiør-pakke med når du bestiller bilen. Pakken koster 2.000 kroner, og for de få penge får du gule kontrastsyninger i og på sæderne, samt gule dekortelementer i instrumentbrættet. Det ser vildt godt ud og løfter lige XCeed en tand op på eksklusivlisten. Ellers er kabinen i bilen et dejligt sted at være, og et sted du med garanti også vil føle dig behageligt til rette i. 

Kia XCeed – overvej “Edition Pakke”

Når du er i gang med bestillingssedlen henne hos forhandleren, så skal du kraftigt overveje en “Edition pakke”. Her får du navigation i en 10,25” touchskærm, sæder i delkunstlæder, du får mørktonede ruder, et særdeles velspillende JBL musikanlæg med otte højttalere, 18” alufælge, el-foldbare sidespejle med LED blinklys og sorte high glossy interiørdetaljer som står vildt godt til de gule kontraster du forhåbentlig lige har bestilt. Alt i alt koster pakken blot 10.000 kroner ekstra, hvilket må siges at være en ret god pris set i lyset af, hvor meget udstyr “Edition Pakken” indeholder.    

Kia XCeed med ny motor

Motoren er ny hos Kia. Der er tale om en 1,4 liters turbobenziner med 140 hk. I samspil med den altid veloplagte DCT dobbeltkoblingsgearkasse er det en ganske udmærket konstruktion. Momentet på de 242 Nm er ikke alverden, men da det ligger uændret over et forholdsvist bredt område er den dog godkendt. Bevares, motoren gør ikke Kia Ceed til et motorvejsmissil, men det er der forhåbentlig heller ingen, der forventer. Den gør det fint ved bykørsel og ved almindelig marchfart på landevejen, mens den er en anelse mere anstrengende på motorvejen ved 130 km/t. Det er som om den tager lidt for høje omdrejninger her, så er du motorvejspendler, skal du overveje dieselvarianten med 136 hk fra en 1,6 liters turbodieselmotor. 

Kia XCeed med vindstøj

Jeg har kørt tværs over landet i testbilen. Jeg kørte fra mit hjem i det sydvestjyske til Stevns på Sydøstsjælland og retur, og foruden den anstrengende motor, byder den også på lidt for meget vindstøj. Faktisk har jeg kørt nøjagtig samme tur i en Dacia Lodgy, hvor støjen var mindre generende. På forbruget hedder det sig officielt, at Kia XCeed klarer 14,5 km/ltr. ved blandet kørsel, og da meget af min testkørsel har været på motorvej, så har jeg faktisk præsteret at køre længere på literen end gennemsnittet. 14,9 landede jeg på efter små 1.000 km kørsel. Det synes jeg er helt og aldeles acceptabelt.  

Kia XCeed er i top

Generelt kører XCeed faktisk meget lig den almindelige Ceed hatchback. Dog er XCeed knap så hård i undervognen som den almindelige Ceed, hvilket jo passer udmærket til en crossover. Selv om frihøjden er øget så har jeg følelsen af, at jeg kører i en noget lavere bil som kan skyldes, at XCeed har fået nogle mere moderate støddæmpere end Ceed hatchback. Styretøjet er præcist, det responderer hurtigt og gør at jeg af og til glemmer, at jeg “bare” kører i en crossover. Jeg synes generelt, at Kia med XCeed har formået at konstruere en crossover, der hører til i den absolutte top i crossoverklassen. 

Kia Xceed 1,4 T-GDI Comfort 

Pris: 312.999 kr. (uden ekstraudstyr)
Motor: 1,4 T-GDI (benzin, fire cylindre)
Ydelse: 140 hk v. 6.000 omdr./min.
Max moment: 242 Nm v. 1.500-3.200 omdr./min.
Transmission: Syvtrins DCT dobbeltkobling
0-100 km/t: 9,5 sek.
Forbrug v. blandet kørsel: 14,5 km/ltr. (WLTP)
CO2-udslip: 156 g/km.
Tophastighed: 200 km/t
Køreklar vægt: 1.375 kg
Totalvægt: 1.860 kg
Anhængervægt m/u bremser: 1.410/600 kg