Rækkeviddeangst! Kender du det begreb? Det kom med elbilernes indtog for nogle år siden, hvor der var langt mellem ladestanderne og risiko for at løbe tør for strøm, når bilen indtog kilometer efter kilometer mens indikatoreren nærmede sig 0 km rækkevidde i ekspresfart. For første gang nogensinde i en plug-in hybrid blev jeg ramt af rækkeviddeangsten forleden, da jeg kørte i denne Jeep Compass fra mit hjem i det sydvestjyske til et møde i Fredericia. Strækningen er 86 km og tager, alt efter om der er myldertrafik i trekantområdet eller ej, en times tid plus/minus 10 min. I sig selv en overkommelig opgave for selv en Honda e eller en Mazda MX-30 med fuldt opladet batteri fra starten (rækkevidde omkring 200 km for begge biler, red.) men det viser sig, at strækningen faktisk volder større problemer for mig end som så.
Jeep Compass 4XE i skildpadde-mode
Allerede på motorvejen ved Lunderskov bliver jeg mødt af et højt bib og et blinkende ikon som viser en skildpadde i instrumenteringen, og en meddelelse om at firehjulstrækket er sat ud af drift. I løbet af ret kort tid har benzinmotoren simpelthen drukket sig en pind i øret og tømt tanken på trods af, at jeg tankede bilen helt op for få hundrede kilometer siden. Det er selvfølgelig min fejl, ikke lige at notere mig, at tanken kun kan rumme 37 liter benzin fordi der skal være plads til hybridbatteriet omme bagi, men det fjerner ikke det faktum, at en 37 liters tank vist lige er i underkanten af, hvad man må forvente i en mellem stor crossover. Til en sammenligning kan der være 35 liter benzin i tanken på en helt almindelig Fiat 500. Mit lille stunt på Esbjergmotorvejen var dog ikke så slemt, at jeg skulle have fat i SOS Dansk Autohjælp, for heldigvis havde jeg stadig strøm til 11 km kørsel på hybridbatteriet som lige præcis var nok til, at jeg kunne snegle mig hen til nærmeste tankstation med Tesla-hastighed i motorvejens inderste spor, i slipstrømmen af en rumænsk lastbil.
Jeep Compass 4XE med kort aktionsradius
Det jeg prøver på at fortælle dig med de to forrige afsnit er, at du skal være mere end opmærksom på, at Jeep Compass PHEV er en tørstig, strømslugende fætter, der måske nok er sat i verden for at være et miljøbevidst alternativ til dig, der ellers var gået efter noget andet. I praksis er der bare ikke engang til 400 km kørsel alt i alt, hvilket jo næsten sidestiller bilen med en ren elbil målt på rækkevidden. Derudover lover Jeep, at bilen kan køre op til 45 km kun på strøm. Det er dog en sandhed med modifikationer, for i løbet af testugen lykkedes det mig ikke at køre længere end 33 km udelukkende på el. Uanset hvad, så synes jeg bare, at en aktionsradius i underkanten af 400 km alt i alt simpelthen er for lidt i en bil, der skulle forestille at være Jeeps indhop i en ny æra med elektrificeret drivlinje.
Jeep Compass 4XE – flot design
Ellers synes jeg faktisk, at Jeep Compass er en fin bil. Selv om jeg ikke er den store fan af crossovers, så synes jeg, at den designmæssigt er skruet rigtig godt sammen. Jeg kan godt lide fronten med de 7 “tænder” på køleren, selv om de efterhånden gammeldags Bi-xenon lygter ikke lyser tilnærmelsesvis lige så godt op som LED. Bagtil tager den sig også fin ud med en kromliste under bagruden, der får bilen til at se mere eksklusiv ud. Inde i kabinen er den meget rustik med tydelige aner til Jeeps offroad linje, og det tiltaler mig, at infotainmentskærmen er indbygget i konsollen fordi den derved bliver mere integreret i helheden. Jeg sidder rigtig godt i førersædet, og på bagsædet kan jeg lige være der med mine 186 cm i højden.
Jeep Compass 4XE – fin gearkasse
Køreglæde er der ikke så meget af, men sådan ér det jo bare i en crossover. Her er vægten mere lagt på et smart udseende end på reelle køreegenskaber, hvor den krænger lidt for meget i sving og kurver. Motormæssigt rækker den 190 hestes benziner fint til daglig brug på almindelig vej på trods af den korte aktionsradius. Den automatiske gearkasse er velafstemt og passer fint til bilen. Momentet er på imponerende 520 Nm som gør den stærk i samspillet med det intelligente firehjulstræk på alle slags underlag. Især på smattede skovveje og grusveje med masser af vandpytter er Jeep Compass 4XE i sit es. På motorvejen har den en fin retningsstabilitet, men den mangler en adaptiv fartpilot som af en eller anden grund ikke engang kan tilkøbes bilen som ekstraudstyr.
Jeep Compass 4XE Limited
Pris: 304.990 kr for denne variant.
Motor: 4-cylindret benzin
Ydelse: 130 hk (+60 hk) ved 5.500 omdr./min
Max. moment: 270 Nm (+250 NM) ved 1.850 omdr./min
Gearkasse: 6 trins automatgearkasse
Rækkevidde el: 45 km
Forbrug benzin og el kombination: 47,6 km/l. ved blandet kørsel
Forbrug kun benzin: 14,7 km/ltr.
CO2: 47 g/km
Tophastighed: 183 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 7,9 sek.
Køreklar vægt: 1.970 kg
Totalvægt: 2.400 kg
Anhængervægt m/u bremser: 1.250 kg/ 600 kg