Hybridbilens moder, Toyota Prius, kommer nu i en helt ny og femte generation. Bilen er i Danmark til sommer.
Den markerede sig som verdens første masseproducerede hybridbil for 25 år siden tilbage i 1997 og var med til at starte hele elektrificeringsbølgen. I dag fire generationer, og over fem millioner solgte biler senere, lever Prius fortsat i bedste velgående klar til en helt ny og femte generation.
Den helt nye Prius introduceres her i Europa udelukkende som plug-in hybrid med Toyotas nye generation plug-in system, der er blevet forbedret med blandt andet et højkapacitetsbatteri med højere energitæthed.
En mere effektiv 2.0-liters benzinmotor med 148 hk og en kraftigere elmotor med en effekt på hvad der svarer til 160 hk leverer den nye Prius en samlet systemeffekt på 223 hk. Til sammenligning har den nuværende Prius Plug-in Hybrid 122 hk.
Markant øget effekt
Der er altså tale om en markant øgning af effekten i den nye Prius, der med sin plug-in hybrid teknologi med et 13,4 kWh batteri kan sikre, at mange ville kunne klare hovedparten af hverdagskørslen kun på strøm. Rækkevidden på el er nemlig øget med 50 procent sammenlignet med den nuværende generation. Toyota oplyser dog endnu ikke, hvor lang rækkevidden er for kørsel udelukkende på el.
Den højere energitæthed i batteriet har gjort det muligt at bygge en endnu mere kompakt batteripakke, som ikke længere optager plads i bagagerummet, men nu er placeret under bagsædet. Det er også muligt at få solceller på taget, som med hjælp fra sollyset bidrager til en øget rækkevidde på el uden brug af ladekabel.
Lavere vægt og øget vridningsstabilitet
Den nye Prius er bygget på anden generation GA-C platform, der er baseret på Toyota New Global Architecture filosofien. Det betyder lavere vægt, øget vridningsstabilitet og et ekstra lavt tyngdepunkt.
Kaster vi et blik på bilens ydre, ser vi, at der er tale om en mere strømlinet, mere aerodynamisk og mere sportslig udgave af Prius end før. Bilen er 50 mm lavere og har fået flyttet det højeste punkt på taget længere bagud. Samtidig er det muligt at vælge den med 19” alufælge, som ikke gør noget dårligt for bilens dynamiske udtryk.
Akselafstanden er øget 50 mm sammenlignet med den nuværende generation, men Prius er samtidig blevet 46 mm kortere udvendigt. Samtidig er den 22 mm breddere end forgængeren.
Rene linjer i kabinen
De rene linjer fra bilens ydre design går igen inde i kabinen, der byder på et simpelt design dog med de mest benyttede knapper inden for kort rækkevidde. En stor multimedie touch skærm med integreret cloud-navigation med live trafikopdateringer er placeret i midten af instrumentpanelet, mens et højt placeret 7” multiinformationsdisplay i øjenhøjde over rattet betyder, at man ikke behøver at flytte øjnene fra vejen for at aflæse hastighed og andre relevante køreinformationer.
Den nye Toyota Prius bliver introduceret i Danmark til sommer.