Grønne biler hitter, men….

I oktober kom der markant færre nye personbiler ud på de danske veje sammenholdt med oktober sidste år, hvor der blev indregistreret 18.336 nye biler. Med de 15.071 nyregistreringer i den forgangne måned er salget for 2020 indtil videre nu oppe på 157.231 personbiler. Det er 18 procent under sidste års niveau ved samme skæringsdato, og det er selvfølgelig ikke så rart, men set i lyset af forårets nedlukning af samfundet på grund af Covid-19 er det måske ikke så tosset. Der er andre lande, der havde det værre end vi havde. I oktober 2020 fordelte leasing og køb sig således, at regulære køb udgjorde lidt over halvdelen, mens privatleasinger udgjorde en andel på 15,7 procent og erhvervsleasing en andel på 31,3.

Hvor tallene derimod buldrer frem er på salget af elektrificerede biler som lige nu sætter rekord, og De Danske Bilimportører vil rigtig gerne fortælle at vi er i fuld gang med den grønne omstilling af den danske bilpark, men lad os lige kort fortælle, hvad alt det her i bund og grund går ud på. 

EU kræver grønne biler

For at gå forrest som verdens miljøduks har EU-politikerne besluttet at bilproducenterne skal være mere klimabevidste – CO2-tallene skal kraftigt ned, og kommer de ikke det, vanker der enorme bøder til bilfabrikkerne. Derfor har producenterne sat alle kræfter ind på at sende elektrificerede biler på markedet i form af elbiler, hybridbiler og plug-in hybridbiler. Det er de biler politikerne og bilproducenterne i skøn forening kalder for grønne biler. Bilproducenterne har så sendt “aben” videre til importørerne rundt omkring i Europa, og bedt dem om at få solgt så mange som muligt af de såkaldt grønne biler. Importørerne kræver så i deres led, at forhandlerne får solgt så mange som muligt af de grønne biler til slutkøberen. Og den del kører bare for tiden. I hvert fald når det gælder el og plug-in hybrider.

Flot salg af el- og plug-in biler

El- og plug-in hybridbilerne har i oktober et salg, der ligger markant højere end salget i fjor, og næsten hver femte nye bil i den forgangene måned var opladelig. Elbilerne har et salg på 1.097 elbiler i oktober, og sat op imod beskedne 328 solgte elbiler i oktober sidste år, er det en pæn stigning. Andelen af nye biler kun med batteri udgjorde i den forgangene måned 7,3 procent. Indtil videre har 8.651 nye elbiler indtil videre fået plader på i 2020 – det er over dobbelt så mange som i de første ti måneder af 2019.

Plug-in hybridbilsalget i oktober endte på 1.623, mens tallet i samme måned af 2019 blot var 421. Ifølge De Danske Bilimportører er lige over hver 10. nye bil i årets 10. måned en plug-in hybrid. Indtil videre er der til dato solgt imponerende 15.526 plug-in’er i år. Det er fem gange så mange som på samme tidspunkt sidste år, hvor der blev indregistreret 3.191 plug-in hybrider fra januar til oktober.

Hybridbilerne går tilbage

Til gengæld fik blot 895 almindelige hybridbiler asfalt under dækkene i oktober. Det svarer til et fald på næsten ni procent i forhold til samme måned i fjor, hvor 982 nye hybridbiler rullede ud fra de danske forhandlere. I 2020 er der indregistreret 7.045 nye hybrider indtil videre – et fald på 15 procent i forhold til samme periode sidste år.

Hvordan med benzin- og dieselbiler?

Tilbage er så salget af benzin- og dieselbiler som stadig bærer den klart største del hjem til forhandlerne. Antallet af solgte benzinbiler er i oktober 8.137 styks, mens antallet af solgte dieselbiler tegner sig for 3.319 biler i den forgangne måned. 

Del artikel

Har du også læst?