DEL

Siden starten af august har ejerne af den ellers så populære Ford Kuga Plug-In Hybrid ikke haft mulighed for at lade deres bil op, så den kunne køre på el.

En fejl på batteriet gjorde at der var risiko for brandfare, som fik Ford til at tilbagekalde flere tusinde biler solgt i Danmark. Siden da har ejerne måttet vente på en brugbar løsning, men den skulle være der nu.

Ford Danmark oplyser til eb.dk at man har identificeret, at celleforurening i Kuga Plug-in Hybrids højspændingsbatteri har været årsagen til det tekniske problem. Løsningen ligger i at udskifte batteripakken i alle berørte biler.

Starter omkring nytår

Det betyder i praksis, at batteripakkerne skal udskiftes i alle berørte biler, hvilket gælder biler solgt frem til 18. september 2020. Den danske importør regner med, at arbejdet med at skifte batteripakken begynder omkring nytår. Kunder vil blive indkaldt i den rækkefølge, som bilerne er indregistreret. Ejere af de tidligst udleverede biler vil altså blive indkaldt først. Kunderne kan forvente, at arbejdet med at udskifte batteripakkerne senest vil være udført i slutningen af april 2021.

Desuden har små 1.000 danskere allerede bestilt en Kuga Plug-In Hybrid, der ér produceret, men ikke kan udleveres på grund af fejlen. Her gælder det også, at batteripakken skal udskiftes, før kunderne kan få deres biler udleveret.

Bekymring om afgift

De igangværende forhandlinger om bilafgifterne for 2021 har givet anledning til bekymring hos de kunder, der allerede har bestilt en bil og aftalt en pris, men som potentielt ikke kan få den udleveret før i det nye år, hvor der lige nu desværre er udsigt til, at bilerne stiger i pris. Den del har Ford dog også en fin løsning på. Man dækker simpelthen kundernes aftalte pris på deres bestilte Kuga Plug-in Hybrid, hvilket gælder biler solgt frem til 18. september 2020.