Audi præsenterer elektrisk crossover-coupé som med lidt god vilje kan forvandles til en slags pickup. Activesphere har innovativt betjeningskoncept med ”mixed reality”-briller.
Audi activesphere concept udgør en ny form for crossover, som kombinerer elegancen fra en Audi Sportback, de praktiske egenskaber fra en SUV og ægte offroadegenskaber med hinanden. Den er udstyret med en elektrisk drivlinje og lynopladningsteknologi fra Audis PPE-platform. De udvendige mål gør Audi activesphere concept tæt på identisk i størrelse med Audi A6 – en længde på 4,98 m, en bredde på 2,07 m og en højde på 1,60 m.
En markant del af bilens karrosseri udgøres af glasflader. På fronten af activesphere er singleframe-grillen udført som et transparent glaselement, der giver passagererne frit udsyn til vejbanen gennem det vidt åbne frontområde. På siderne, nederst på dørene, er der glasflader, som ophæver adskillelsen mellem natur og kabine, når activesphere kører offroad. Også den brede, buede bagklap er udstyret med et stort glaselement, ligesom taget er transparent og sørger for masser af dagslys i kabinen.
Det udvendige design signalerer terrænegenskaber og synliggør med de enorme hjulkasser, at bilen er udstyret med det variable, elektronisk regulerede firehjulstræk som hos Audi hedder quattro. Frihøjden på Audi activesphere er også variabel og kan hæves med 40 mm fra basishøjden på 208 mm – perfekt til terrænkørsel – eller sænkes med 40 mm til kørsel på vejen.
Sportback og active back – en variabel bagendekonstruktion
Bagruden kan skubbes næsten helt flugtende hen over taget på Audi activesphere. Samtidig klappes bagendens nederste, lodrette element ned i vandret, hvorved der åbner sig et anvendeligt lad, som allerede har integreret holder til eksempelvis cykler – active back. Sidefladerne på bagenden – C-stolperne – forbliver uforandret i deres position og bibeholder dermed activespheres dynamiske silhuet. En skillevæg bag bagsæderne kører op og beskytter kabinen mod vind og vejr. Dermed er vi altså tæt på noget der med lidt god vilje kan ligne en pickup fra Audi.
Funktionelt og enkelt interiør
Når Audi activesphere concept kører i den automatiserede funktion, er instrumentpanel, rat og pedaler ikke synlige. Hvis føreren selv ønsker at overtage rattet, så kører instrumentpanelet med rattet op fra sin forsænkede position under forruden. Betjeningselementerne til MMI touchless i dørene er hele tiden tilgængelige for øjne og hænder – for eksempel til betjening af rude- og sædeindstillinger.
Audi dimensions – mixed reality
Friheden fra den autonome kørsel kan man udnytte aktivt og selv udforme i activesphere takket være en ny visnings- og betjeningsteknologi. Det innovative betjeningskoncept Audi dimensions kombinerer den fysiske og den virtuelle verden (mixed reality) ved at vise digitale informationer i realtid i synsfeltet.
Det centrale element i det nye system er innovative mixed reality-briller, der på samme tid viser de reelle omgivelser og vejen samt informationer og interaktionselementer i synsfeltet. På den måde kan man få vist alle de oplysninger, som er relevante for føreren – eksempelvis om bilens tilstand og fra navigationen. Og i kabinen kan personen med brillerne se betjeningselementer og andre virtuelle visninger, som er skjulte for det blotte øje i kabinens overskuelige og enkle design. Man kan endda styre den yderst præcise interaktion med disse usynlige berøringsfølsomme zoner ved hjælp af mixed-reality-optik, for brillerne viser funktionerne og deres udførelse reaktivt og i realtid samtidig med håndens berøring.
Brugeren ser virtuelle detaljer, som i første omgang udelukkende er til information. Hvis brugeren fokuserer med sine øjne på disse elementer og dermed signalerer interesse over for systemet, bliver der vist et mere detaljeret indhold – ligesom et manuelt klik, som åbner en undermenu. Den aktive tilstand for et interaktionselement opnås altså, så snart brugeren fokuserer og interagerer via håndbevægelser, og bilens ”user interface” (den virtuelle visning i brillerne) reagerer på ændringer i realtid som et konventionelt betjeningsinstrument.
Det virtuelle betjeningselement bevæger sig hen mod brugeren, så denne kan interagere komfortabelt med brugerfladen uafhængigt af sin siddeposition, så i modsætning til et fysisk betjeningselement som en drejekontakt skal brugeren ikke bøje sig frem eller strække armene.
Bilen står med andre ord for et brud med det traditionelle betjeningskoncept med displays og fysiske betjeningselementer. I stedet vises betjeningselementerne svævende foran de funktionselementer, som de hører sammen med. For eksempel vises regulatoren til klimaanlægget foran luftdysen, og det interaktive intertainment- og soundpanel vises over højttaleren.
Grænseløs anvendelighed
Men teknologien byder på mange flere muligheder. For eksempel kan man i offroadindstillingen projicere 3D-grafikker over topografien ind i det virkelige landskab og få vist anvisninger fra navigationen og informationer om destinationen. Her kan man også anvende data vedrørende trafiksikkerheden – det kunne være advarsler om køer eller glatte veje.
Også uden for activesphere-kabinen giver opkoblingen mellem brillebrugeren og bilen samt økosystemet masser af muligheder. Audi activesphere-føreren kan tage sine briller med ud af bilen og der for eksempel få vist navigationen på cykelruten eller ideallinjen på turen ned ad skipisten.
PPE med 800 V ladeteknologi
Audi activesphere concept er bygget på den mest innovative elektriske drivlinjeplatform fra Audi – Premium Platform Electric (PPE). Den udvikles i samarbejde med Porsche, og allerede fra i år vil den første serieproducerede Audi model på PPE-basis blive præsenteret.
Audi activesphere concept er udstyret med et ca. 100 kWh batterimodul, der giver en rækkevidde på langt over 600 km, samt 800 V ladeteknologi. Ligesom i Audi e-tron GT quattro sikrer denne teknologi, at batteriet kan oplades med op til 270 kW ved lynopladere. Det betyder ladetider, hvor det kun tager 10 min. at lade til 300 km kørsel.
En elmotor på både for- og bagakslen på den firehjulstrukne Audi activesphere concept leverer en samlet ydelse på hvad der svarer til 442 hk og et drejningsmoment på 720 Nm. Konceptbilen er desuden udstyret med Audi adaptive air suspension.