Flere end 10 millioner nye biler indtog de europæiske veje i 2023, som var et år præget af stor fremgang. Elbilerne går fremad salgsmæssigt, men det er stadig klart biler med forbrændingsmotorer der sælger bedst.
Efter flere år med et udfordret EU-bilsalg, bød sidste år på en tiltrængt fremgang. EU fik 10,5 millioner nye biler på vejene, hvilket er knap 14 procent flere end i 2022. Alle EU-markeder oplevede vækst – dog ikke Ungarn, hvor salget af nye biler endnu ikke er kommet op i gear. Her i Danmark er væksten på 17 procent i forhold til året før, fortæller De Danske Bilimportører.
– De udfordringer, der har præget det danske bilsalg de seneste år, har også haft stor indflydelse på de øvrige lande i EU. Vi glæder os over, at det i 2023 er lysnet, og der er igen blevet leveret mange nye biler til EU-borgerne, siger administrerende direktør hos De Danske Bilimportører, Mads Rørvig.
Ligesom på det danske marked, var der også store forskydninger i drivmiddelfordelingen i EU. Der blev registreret 1,5 millioner elbiler og de udgjorde dermed beskedne 14,6 procent af det samlede EU-bilsalg. Det på trods af en tilbagegang i december måned, der blandt andet var drevet af et fald i det tyske elbilsalg på hele 47,6 procent sammenlignet med 2022. Årsagen til det drastiske fald skal formentlig findes i, at tidligere favorable tilskudsordninger er blevet afskaffet på det tyske bilmarked.
Danmark var blandt frontløberne blandt EU-landene med en vækst i elbilsalget på mere end 103 procent – kun Belgien, Estland og Grækenlands elbilsalg steg procentvis mere.
Takket være politikernes favorisering af elbiler er vi danskere blevet glade for elbilerne:
– Danmark er et godt forbillede for de andre EU-lande, når det gælder elbilsalget. Det er væsentligt, at skabe gode vilkår for flere elbiler i hele EU, og her spiller incitamenter en stor rolle. Tyskland er et godt eksempel på, at det kan få store konsekvenser for elbilsalget, hvis incitamenterne reduceres for tidligt, siger Mads Rørvig.
Procentvis stor diesel- og benzinbilerne for klart det største salg med henholdsvis 13,6 og 35,3 procent af salget i EU mens elbilerne scorede et procentvis salg på 14,6. Hybridbilerne fik 25,8 procent af salget mens plug-in hybrid nærmest er ved at være uddød med beskedne 7,7 procent af salget i EU sidste år. Andre drivmidler, for eksempel brint og gas, fik tre procent af det samlede salg i 2023.