Dacia runder 10 millioner

Der er unægtelig langt fra den første Dacia 1100, der så dagens lys i august 1968, og til de Dacia modeller vi kender i dag. Fra at være lokalt byggede biler på licens til i dag at være sit eget brand med gigantiske ambitioner og med fabrikker i blandt andet Rumænien, Marokko, Algeriet og Kina.

Det synlige bevis på Dacias succes kom i denne uge, da bil nummer 10 million kørte af samlebåndet på fabrikken i Rumænien.

– Vi er meget stolte over at have passeret de symbolske 10 millioner biler produceret. Det er resultatet af en vision vi hele tiden har haft. At producere biler, der tilbyder det kunderne efterspørger, til den bedst mulige pris. Vi fortsætter denne rejse, og Dacia vil fortsætte med at vokse og vil fortsætter med at tilbyde attraktive biler, der er tilpasset vores kunders behov og livsstil, siger Denis le Vot – CEO Dacia & Lada i forbindelse med ”jubilæet”.

Det begyndte med 1100 modellen

Dacia begyndte med 1100 modellen, der senere blev efterfulgt af 1300 modellen, som levede i hele 35 år. En bil, der i den grad har været og stadig er en meget synlig del af det rumænske gadebillede.

Men det hele ændrede sig i 1999, da Renault købte Dacia. Et nyt kapitel i rumænsk bilhistorie skulle skrives. Med lanceringen af Dacia Logan i 2004 trådte Dacia ind på den internationale scene, og i 2005 åbnede første Dacia fabrik udenfor Rumænien – nemlig i Casablanca i Marokko, men med introduktionen af Dacia Sandero i 2008 og Dacia Duster i 2010, som begge hurtigt blev succeser, måtte produktionskapaciteten igen udvides og en ny fabrik kom til i både Marokko og Algeriet. Seneste internationale skud på stammen er fabrikken i Shyian i Kina, hvor den lille elbil Dacia Spring produceres.

Dacia Sandero er international bestseller

Kigger vi på, hvilke Dacia modeller, der har været de bedst sælgende, indehaves førstepladsen af Dacia Sandero og varianten Stepway. Sandero blev første gang vist på Geneve Motorshow i 2008. Den er i alt solgt i 2,6 millioner eksemplarer og har siden 2017 haft førstepladsen som den bedst sælgende bil til private kunder (ikke firmabiler, flåde mm)

På plads nummer to finder vi Dacia 1300, der faktisk er solgt i 2.3 millioner eksemplarer, men hvor Sandero kun havde 14 år til at nå de 2.6 millioner producerede, så havde Dacia 1300 35 år til at nå op på de 2.3 millioner eksemplarer. På tredjepladsen – og med ”kun” 12 år på bagen – finder vi Dacia Duster, der er solgt i 2.1 millioner eksemplarer og er den bedst sælgende SUV til private siden 2018. Dacia Logan/Logan MCV, der kickstartede hele transformationen til det der i dag er en international og moderne bilproducent, findes på fjerdepladsen med knap to millioner solgte eksemplarer.

Duster størst i Danmark

I Danmark er der siden 2013 solgt 28.140 Dacia biler, og i dag er der i alt indregistreret 24.672 Daciaer, hvor Duster har førertrøjen. I alt er knap 27 procent af alle Daciaer i Danmark, eller 6.634 styks, Duster. På andenpladsen kommer Logan MCV med en markedsandel på 20 procent eller hvad der svarer til 5.065 styks.

I næsten samme antal er Sandero solgt, mens varevognen Dacia Dokker var et massivt hit, og er solgt i 4.387 eksemplarer – eller hvad der svarer til knap 18 % af det samlede Dacia salg i Danmark.

Den store Lodgy, der faktisk var første bil, der blev lanceret i Danmark i 2013, er solgt i 3.328 eksemplarer – eller cirka 13,5 procent af det samlede antal. Sidste skud på stammen er Dacia Spring, der er solgt i ubetydelige 265 eksemplarer siden den kom på markedet kort før jul.

Del artikel


Har du også læst?