Det er 100 år siden, at firkløveret – Quadrifoglio på italiensk – prydede en Alfa Romeo-bil første gang. For at markere jubilæet udgiver Alfa Romeo nu et par specielle versioner af Giulia og Stelvio Quadrifoglio.
For ikke så længe siden blev de faceliftede udgaver af Alfa Romeos Giulia og Stelvio præsenteret. Når de samme opdateringer nu når topversionerne af begge modeller, vælger Alfa Romeo at gøre det på en lidt mere mærkbar måde.
I år – lørdag den 15. april for at være helt præcis – er det 100 år siden, at Quadrifoglio-mærket indtog sin plads på en Alfa Romeo for første gang. Den model, der var den første til at bære firkløveret, hedder RL og mere præcist var det den italienske racerkører Ugo Sivoccis racerbil, som han kørte i det berømte Targa Florio-løb søndag den 15. april 1923. Ugo Sivocci og hans Quadrifoglio bil vandt løbet efter syv timer og 18 minutters kørsel. I vores billedgalleri ser vi Alfa Romeo RL Targa Florio, der stolt bærer Quadrifoglio-bladene. Netop i 1923 havde modellen imponerende 95 hestekræfter fra en rækkesekser på 3,2 liter.
Vi finder ikke kun 95 hestekræfter i jubilæumsversionerne Giulia Quadrifoglio 100° Anniversario og Stelvio Quadrifoglio 100° Anniversario. I begge disse modelversioner har den populære 2,9 liters V6 fået ti ekstra hestekræfter – i alt 520. Det er dog ikke så mange som i Giulia GTA, der byder på 540 hestekræfter. Se i øvrigt vores video med Giulia GTA lige her.
For at få jubilæumsversionerne til at skille sig lidt ekstra ud, har italienerne givet dem detaljer i guld, for eksempel er bremsekaliber, sømme og broderi i den gyldne farve. Derudover er Quadrifoglio-emblemerne på forskærmene på galant italiensk vis stemplet med “1923-2023”, så man ikke er i tvivl om, hvad det drejer sig om.
Alfa Romeo har besluttet kun at producere hundrede eksemplarer af hver jubilæumsbil. Inden for et par uger skulle de kunne bestilles, mens leverancerne venter til efter sommerferien. Priserne er endnu ikke offentliggjort.