DEL

Jeg plejer at sige det sådan, at jeg ikke er videre begejstret for de mange mikrobiler, der drøner rundt på de danske veje. For det første tør jeg ikke tænke tanken til ende, hvis et større køretøj brager op bagi en mikrobil, hvor der sidder et par børn på bagsædet, men jeg mener også, at mikrobilerne simpelthen er for lille i størrelsen, og så bidrager de ikke en disse til statskassen. Disse tre faktorer gør, at jeg ikke er tilhænger af de ellers så nuttede små kæledægger.

Solgt over al forventning

Dog må jeg samtidig konstatere, at mikrobilerne har solgt super godt, og det tager jeg selvfølgelig hatten af for. Især VW up! har solgt over al forventning, og jeg gad godt møde den person, der i det pureste alvor for fire år siden, ville have sagt, at om fire år (altså her i 2016) så drøner der 46.000 up!’er rundt alene her i Danmark. Vedkommende ville i hvert fald hos mig være blevet mødt af hovedrysten og et modsvar om, at jeg faktisk mere tror på julemanden og Loch Ness-uhyret. Måske vedkommende så kan give mig lottotallene til på lørdag?

Mere helstøbt look

Uanset hvad, så har VW up! været på gaden i fire år og nu er det så tid til et facelift. Der er sådan ved første øjekast ikke sket det store. Den rene linjeføring er bibeholdt, men ser man godt efter, så er der alligevel flere ændringer. Blandt andet har up! nu fået en ny frontstødfanger, der har fået et mere kantet look. Den er vokset med hele seks centimeter i længden, og måske med en let skjult hilsen til VW Golf GTI er der i den faceliftede up! nu også det karakteristiske bikubemønster i kølegitret. Det ser godt ud, og giver up! et mere helstøbt udseende.

Lidt mere udstyr

Testbilen her er i udstyrsvarianten move up! der til forskel fra indstigningmodellen take up! har fem døre. Move up! har desuden et praktisk klimaanlæg, varme i forsæderne, tågeforlygter med kurvelys og den velfungerende City Emergency Brake, der via en lasersensor mærker forankørende trafik og forhindringer på op til 10 meters afstand. Systemet bremser ganske enkelt bilen ned, hvis du som fører ikke reagerer på, at for eksempel bilen foran dig bremser op. Systemet virker dog kun op til 30 km/t.

Velfungerende bybil

Volkswagen har introduceret en app, hvorfra en del features i up! kan betjenes. Klik din smartphone i holderen og så kan du faktisk lade telefonen fungere som dit eget infotainmentsystem med et velfungerende navigationssystem via appen. Motormæssigt er der i testbilen her tale om den lille trecylindrede 1,0 mpi motor med 60 hk. Den gør det egentlig ganske fint, hvis bare det handler om at tuller rundt i bykørsel. Alligevel glæder jeg mig pænt meget til den variant med 90 hk der kommer her senere på året. Måske bliver det så ligefrem sjovt at køre up!. Jeg håber.

VW up! move up!

Pris: kr. 130.666.- up! fås fra kr. 93.875.-
EU-miks: 24,4 km/ltr.
Motor: Tre cylindre, 999 ccm
Ydelse: 60 hk ved 5000 omdr./min.
Moment: 95 Nm ved 3000-4300 omdr./min.
Topfart: 162 km/t
0-100 km/t: 14,4 sek.
Bagagerum: 251 ltr.
Længde/Bredde/Højde: 3600/1910/1504 mm

Kommentarer