DEL

Lige inden finanskrisen i 2008 rullede ind over os, lancerede Volkswagen en lillebror til SUV-succesen Touareg og kaldte den lille ny for Tiguan. Siden er der verden over solgt intet mindre end 2,8 millioner eksemplarer af bilen, hvilket må betegnes som en ret stor succes. Nu er tiden imidlertid kommet til en nylancering af Tiguan, og det er den vi her har til test. Testbilen her er mellemste udstyrsvariant som Volkswagen kalder for Comfortline, hvilket blandt andet betyder, at der i forhold til basisvarianten Trendline, som faktisk er ret veludstyret, også er adaptiv fartpilot, fjernlysassistent, 3-zonet klimaanlæg og parkeringssensorer både for og bag samt lidt andet godt.

Meget nyt i Tiguan

Der er kommet en hel del nyt i den nye Tiguan i forhold til forgængeren. For eksempel har den fået LED baglygter, multifunktionslæderrat, Volkswagens egetudviklede vejbaneassistent og områdeovervågningssystemet “Front Assist” med city emergency brake, der i byen og tæt trafik virker på den måde at bilen simpelthen blokerer bremsen, hvis føreren er uopmærksom på en bremsende bil foran, eller hvis en fodgænger eller cyklist pludselig er i fare foran bilen. Og systemet virker, kan jeg fortælle. En bilist foran mig bremsede pludselig op ved en parkeringsbås og straks bremsede Tiguan for mig. Følelsen er ikke ubehagelig – men det giver alligevel et sæt i kroppen.

Den er vokset

Nu er det ikke kun sikkerhed og komfort, der er kommet mere af i den nye Tiguan – den har også fået mere plads. 77 mm mere længde mellem akslerne er det blevet til i forhold til forgængeren. Det betyder i praksis, at bagsædepassagererne nu har næste tre centimeter mere benplads. Også bagagerummet er vokset en del. Her er det værd at nævne, at bagsædet kan forskydes med op til 18 cm i længderetning og dermed alt efter behov variere størrelsen af bagagerummet og benpladsen ved bagsædet. Og nu vi er deromme bagved, så er det en fed detalje, at Tiguan kan udstyres med Easy Open-bagklap, hvor bagklappen åbner automatisk, når du lige sparker forsigtigt ind under bagkofangeren.

Den har turbotøven

I det hele taget er Tiguan nu blevet markant mere lækker. Faktisk er den nu en miniudgave af den store SUV Touareg. Tiguan er også blevet langt mere støjsvag i forhold til forgængeren. Vel nærmest på niveau med støjen i en Passat og slet ikke som i en Golf. Den nye Tiguan er heller ikke så meget en gyngehest længere. Hvor første generation godt kunne have tendens til lidt vuggende bevægelser, er det som om det begreb nu er fortid når vi taler Tiguan. Der er dog ét sted, hvor jeg stadig undrer mig lidt over den nye Tiguan. Det er når den får noget gas. Turboen tøver alt for meget. Med andre ord sker der ingenting, eller også sker der rigtig meget. Et godt tip til VW er at gå over til Audi og spørge, hvordan de har løst den ligning. Audi kan nemlig godt magte den opgave.

Firehjulstrækket begejstrer

Ellers er jeg pænt begejstret for det lækre permanente firehjulstræk 4Motion. Her fordeler bilen trækkraften på alle fire hjul efter behov. Det giver mig som fører det perfekte vejgreb og forhindrer, at hjulene spinder. 4Motion virker rigtig godt på de fleste underlag og det gør sådan, at bilen holdes stabilt på vejen når det for eksempel er glat, eller hvis det regner kraftigt. Og så skulle man jo tro, at Tiguan er blevet dyrere, men det er den ikke. Den nye Tiguan er billigere end sin forgænger. Tiguan fås nu fra 374.315 for en Trendline med forhjulstræk og manuel gearkasse. Vil du have permanent firehjulstræk og automatgear må du slippe 438.822 kr.

VW Tiguan 2,0 TDI 4Motion Comfortline

Pris: Denne bil 485.822,- Tiguan fås fra 374.315,-
EU-miks: 17,9 km/ltr.
Motor: 2,0 turbodiesel
Ydelse: 150 hk ved 3500-4000 omdr./min.
Moment: 340 Nm ved 1750-3000 omdr./min.
Topfart: 200 km/t
0-100 km/t: 9,3 sek.
Tilladt anhængervægt: 2200 kg m bremser – 750 kg uden bremser
Bagagerum: 520 ltr.
Længde/Bredde/Højde: 443/181/166 cm

Kommentarer