VW opjusterer elproduktion

Volkswagens offensiv indenfor det, der så flot kaldes e-mobilitet, tager nu for alvor fart. Med verdenspremieren på den nye ID.3 elbil i september og produktionsstart på Zwickau-fabrikken i november har Volkswagen allerede nået to vigtige milepæle. 2020 vil blive domineret af markedsintroduktionen af ID.-familien, hvor de første ID.3-biler ruller ud på de europæiske veje til sommer. I løbet af de næste par år agter Volkswagen at blive verdensledende indenfor e-mobilitet, og Volkswagen Group investerer samlet 33 milliarder euro i disse bestræbelser inden 2024, inklusiv 11 milliarder euro alene i Volkswagen-mærket. I henhold til de seneste planer forventes det strategiske mål for én million producerede elbiler at være nået i 2023, hvilket er to år tidligere end planlagt.

Volkswagen forventer at have rundet 1,5 millioner producerede elbiler i 2025.

Verdenspremiere og produktionsstart på ID.3

Med ID.3 verdenspremieren på IAA i Frankfurt, september 2019, præsenterede Volkswagen den første model i en helt ny generation af elbiler. ID.3 er baseret på Volkswagens Modular Electric Drive Toolkit (MEB) og leverer en rækkevidde på 330 til 550 kilometer (WLTP). Basismodellen koster fra 279.995 kr. inklusive Clever Unlimited-abonnement med standardinstallation af en ladeboks samt en ladebrik, der giver adgang til Clevers netværk af offentlige ladestandere.

Produktionen af ID.3 startede i november på fabrikken i Zwickau, der er fuldt ud konverteret til produktionen af MEB-baserede elbiler. Fra 2021 vil op mod 330.000 elbiler rulle af samlebåndet hvert år, hvilket vil gøre Zwickau til den største og mest effektive elbils-fabrik i Europa. Internationalt er forberedelserne til produktionsstart af ID.-familien også godt i gang i Kina og USA. Pre-produktionen af ID.-modeller er allerede startet på Anting-anlægget i Kina.

VW i nye forretningsområder

I forbindelse med den omfattende offensiv indenfor e-mobilitet er Volkswagen også rykket ind i en række strategiske nærbeslægtede forretningsområder. Med det nyetablerede datterselskab Elli er Volkswagen i gang med udviklingen af ladeinfrastruktur. Elli har allerede mere end 10.000 strømkunder. Sammen med forhandlerne installerer Volkswagen også sine egne ladestationer. I 2025 skal der i alt etableres 36.000 ladestationer i hele Europa hos forhandlere og ved produktionsfaciliteter. Volkswagen har også åbnet for, at eksterne partnere kan få adgang til MEB-platformen til elbiler. Ford vil være en af de første bilproducenter, der benytter MEB. I 2023 introducerer mærket en MEB-baseret elbil i Europa og forventer at sælge mere end 600.000 MEB-biler inden for seks år.

Volkswagen har også lagt fundamentet for udvikling, test og produktion af battericeller i Europa. En battericellefabrik med en kapacitet på 16 gigawatt-timer skal udvikles i Salzgitter fra 2020. Produktionsstart er planlagt til ultimo 2023/primo 2024. Til dette formål har Volkswagen indgået et joint venture med den svenske batteriproducent Northvolt.

Udsigten for 2020: markedsintroduktion af ID.3

I løbet af det kommende år fortsætter og øger Volkswagen sin offensiv indenfor e-mobilitet. ID.3 introduceres på markedet fra sommeren 2020. ID.-familien udvides med flere modeller bl.a. en crossover/SUV baseret på ID. Crozz konceptbilen, der får verdenspremiere i løbet af året og går i produktion på Zwickau-fabrikken i anden halvdel af 2020. I Anting, Kina, påbegynder Volkswagen også i 2020 produktionen af MEB-baserede elbiler.

Del artikel

Har du også læst?