VW mister 89 millioner i timen

Økonomien i Europas bilindustri er på katastrofekurs på grund af udbruddet af coronavirus som har tvunget adskillige bilfabrikker til at indstille produktionen og sende medarbejderne hjem. Volkswagen har lukket sine fabrikker i Europa og USA, og det koster den tyske koncern to milliarder euro om ugen, fortæller den tyske tv-station ZDF.

Omregnet til danske kroner svarer det til, at Volkswagen taber små 15 milliarder kroner hver uge, produktionen er sat i bero. Og for at gøre regnestykket endnu mere forståeligt er det 89 millioner kroner i timen døgnet rundt Volkswagen mister mens coronakrisen står på og holder VW’s fabrikker lukket.

På tv-kanalen sagde Volkswagens koncerndirektør Herbert Diess forleden aften i en paneldebat, at salget udenfor Kina lige nu står helt og aldeles stille. Godt nok er produktionen så småt ved at komme op i gear på VW-fabrikkerne i Kina, der er Volkswagens største enkeltmarked, men der er stadig lange udsigter til at der produceres for fuld skrue derude.

Også Alfa Romeo, Mercedes-Benz, BMW, Fiat, Skoda med flere har indstillet produktionen på deres respektive fabrikker i Europa. Det samme har franske PSA Group som står bag mærkerne Opel, Peugeot, DS og Citroën.

Op mod 50% nedgang i salget

Hos de danske nybilsforhandlere mærker man også den hårde opbremsning i salget som følge af coronakrisen. Direktøren for forhandlerforeningen for landets Dacia- Renault- og Volvoforhandlere, Peter Byrdal, siger i en kommentar, at coronakrisen i dén grad kan mærkes: – Jeg får tilbagemeldinger om op mod 50% nedgang i salget fra den ene dag til den anden, hvilket må betegnes som en markant nedgang. Peter Byrdals håb er, at forhandlerne snart kan åbne fuldt op for salget igen; “med respekt for samfundets gang,” som han kalder det.  

Hos Volkswagen i Kolding siger Filialchef Claus Glintborg Schmidt, at hr. og fru Danmark ikke besøger butikken så ofte som for bare få uger siden: – Lige nu sælger vi stadig nye biler hver dag, men vi er på under halvt blus for tiden. Til gengæld hæfter han sig ved, at værkstedet fortsat har travlt: Det er pludselig gået op for folk, at de nu har tid til at undvære bilen i en dags tid, og så skal der laves service, siger Claus Glintborg Schmidt. 

Bilbranchen har ellers stort set kun haft medvind siden 2015, hvor salgsrekorderne har slået sig selv utallige gange. Således blev der sidste år solgt små 226.000 nye personbiler herhjemme, hvilket er en stigning på 46% i forhold til salget i 2010. Tal fra De Danske Bilimportører viser derudover, at salget af varebiler i samme periode er fordoblet.

Det ventes allerede nu, at salgstallene for 2020 vil være markant lavere end de foregående år som følge af det bratte stop her i marts. 

Del artikel

Har du også læst?