DEL

Den kæmpe milliardinvestering, rundt regnet 448,3 milliarder danske kroner, svarer til lidt over 40% af investeringerne i ejendomme, fabrikker og produktionsudstyr og de samlede forsknings- og udviklingsomkostninger i planlægningsperioden. Det udgør en stigning på ca. 10 procentpoint i forhold til koncernens seneste planlægningsrunde. Volkswagen-koncernen vil investere ca. 33 milliarder euro alene i elektrisk mobilitet.

– Vi presser resolut på med omstillingen af Volkswagen-koncernen, og vores investeringer er fokuseret på fremtidens mobilitet. Dermed satser vi på en konsekvent implementering af koncernens strategi, siger bestyrelsesformand for Volkswagen-koncernen, Hans Dieter Pötsch.

Formanden bakkes op af koncernens øverste chef, Herbert Diess, som siger, at VW-koncernen i de kommende år yderligere øger investeringstempoet: 

– I den forbindelse er hybridteknologi, elektrificering og digitalisering af vores flåde et område, der bliver vigtigere og vigtigere at have fokus på. Vi ønsker at udnytte vores stordriftsfordele og opnå de størst mulige synergier. I en branche med usikre konjunkturer arbejder vi samtidig på at øge vores produktivitet, vores effektivitet og omkostningsstyring, så vi kan sikre os, at vi når de mål, som vi har sat os.

Derudover er den langsigtede planlægning for de kommende ti år også blevet tilpasset. Koncernen har planer om at lancere op til 75 elbiler frem mod 2029 og derudover ca. 60 hybridmodeller. Antallet af planlagte elbiler øges til ca. 26 millioner biler – primært på grund af forlængelsen af den periode, der kigges på, frem til 2029. Derudover har Volkswagen planer om at sælge næsten seks millioner hybridbiler frem til 2029.

Ca. 20 millioner af de planlagte elbiler frem mod 2029 vil være baseret på koncernens modulopbyggede elbilsplatform (MEB), og størstedelen af de andre seks millioner biler vil være baseret på high performance-platformen PPE. De elbiler, der skal produceres i udlandet, kommer fra fabrikkerne i Mlada Boleslav (Tjekkiet), Chattanooga (USA), Foshan (Kina) og Anting (Kina). De kinesiske joint ventures er ikke omfattet af konsolideringskredsen og er dermed heller ikke med i de angivne planer. Disse joint venture-selskaber finansierer investeringerne i fabrikker og produkter via egne midler. I Tyskland bliver elbilerne produceret i Zwickau, Emden, Hannover, Zuffenhausen og Dresden. Planen om at producere den eldrevne A-SUV (ID. Next) i Emden fra 2022 er blevet bekræftet. Beslutningen om en ny fabrik til produktion af biler fra flere forskellige mærker skal tages inden årets udgang.

Kommentarer