DEL

R-varianten har været en del af Golf-programmet siden den måske aller smukkeste Golf, Golf IV, der kom på gaden i 1998. Det var dengang, hvor det kun var fedt, at bilerne lød godt når de havde lidt ekstra muller, så den model havde selvfølgelig seks cylindre og en bragende god lyd. Den slags er ikke så velset længere, så nu må vi nøjes med de nostalgiske tilbageblik. Ja. Jeg er en af dem, der bifalder lyden af en god motor. Jeg synes det er drønærgerligt, at bilproducenterne går mere og mere væk fra de mange cylindre, men jeg er også nået til den erkendelse, at det af miljøhensyn selvfølgelig er bedst, at bilerne går længere på literen og forurener så lidt som muligt.

Pænt overrasket

Sådan er det også med denne syvende generation som netop “nøjes” med en firecylindret toliters motor med turbo. Med det i mente er jeg klar til at teste denne Golf R Variant med DSG gearkasse med dobbeltkobling. Lad mig sige det på den måde, at jeg allerede efter få minutter er pænt overrasket. Motoren er ret spændende. Ydelsen er 300 hk og det maksimale drejningsmoment, som allerede jævnt og solidt indfinder sig ved 1.800 omdrejninger i minuttet, er hele 380 Nm. Golf R har permanent firehjulstræk. Den når 100 km/t på lidt mere end fem sekunder, hvilket er pænt hurtigt i en stationcar.

“R” for race

Det diskrete “R” er det vildeste du kan få i en gadebil hos Volkswagen. Jeg vælger at tro, at det står for race, for jeg kan i hvert fald sætte bilen i en opsætning, der netop hedder “race”. I dén funktion imponerer den mig uovertruffent. Her lægger jeg især mærke til, hvor fast bilen ligger ved høj fart i motorvejskurver og skarpe sving. Jeg har jo lidt mere vægt på grund af det permanente firehjulstræk, men det glemmer jeg alt om i det øjeblik snuden atter vender direkte fremad. Pedalen i bund. Turbotøven lader vi de andre om, og det er en sand fornøjelse at mærke hvor effektiv dobbeltkoblingen arbejder med at finde det rigtige gear. Da det er en tysker, er topfarten jo desværre begrænset til 250 km/t som jeg når uden problemer under min testkørsel på den tyske Autobahn.

Anonym for røddernes skyld

Noget andet, der er fedt ved denne Golf R Variant er, at den er lige så anonym udvendig som dronningens livvagter er når regenten er ude blandt folket. Du skal være lidt af en bilnørd for at se forskel på en almindelig Golf stationcar og så denne Golf R Variant. Der er ændret en smule på forlygterne, den har fire afgangsrør og så lige et andet skørtesæt, men ellers er den altså meget tæt på at være tro mod rødderne om netop at være en Volkswagen – folkets bil. Men den er tørstig. De officielle tal siger 14,3 km/ltr. Jeg havnede på 10,7 km/ltr. efter lidt mere end 700 kilometers test.

Måske du kan nøjes

Konklusionen må være, at det er en bil, der kan bruges som både familiebil og som “først over krydset bil”, hvis du er indstillet på at du skal omkring tankstationen lidt ofte. Privat har jeg gennem årene haft en del Volkswagen modeller, og jeg må da også indrømme, at jeg er lidt lun på testbilen her, men jeg tror aldrig vi sådan får et seriøst forhold op at køre. Jeg havde nok forventet lidt mere power og vildskab, men hvis formålet blot har været at lave en slags Golf GTI+ vil jeg mene at missionen er fuldført. Ellers kan det være, at Golf GTI Clubsport med 265 hk var noget? Den koster 250.000 mindre end testbilen her, men den fås så ikke som stationcar. Måske det i virkeligheden også er ligegyldigt med mere plads, hvis du kan spare en kvart million.

VW Golf R Variant DSG

Pris: kr. 764.995,- Golf R Variant fra kr.676.397,-
Beskatningspris: kr. 603.052,-
EU-miks:14,3 km/ltr.
Motor: 2,0 l R4
Ydelse: 300 hk ved 5500 – 6200 omdr./min.
Moment: 380 Nm ved 1800 – 5500 omdr./min.
Topfart: 250 km/t
0-100 km/t: 5,1 sek.
Bagagerum: 605 ltr.
Længde/Bredde/Højde:4255/1799/1452 mm

Kommentarer