DEL

Det er i begyndelsen af det nye år, at Volkswagen lancerer den nye Golf. Egentlig skulle den have været lanceret her i løbet af 2019, men da VW har mere end travlt med at producere og lancere elbiler for tiden, har ledelsen valgt, at udskyde lanceringen af mærkets vigtigste bil til begyndelsen af 2020. Og for at sige pænt farvel og tak for solid og god tjeneste til Golf VII er der nu kommet en særlig GTI TCR-udgave af Golf. OG nej; det er ikke bare en almindelig Golf GTI med lidt ekstra pyntehejs hist og her. Golf GTI TCR er meget mere. 

VW Golf GTI TCR – lidt mere af det hele

For det første, har den den jo fået hægtet “TCR” på navnet, og TCR står her for “Touring Car Racing” som kommer fra Volkswagens baneracer-serie. For det andet, har den fået 45 ekstra hestekræfter end den almindelige Golf GTI så TCR yder 290 hk – stadig fra en toliters turbobenzinmotor. Derudover har TCR en mere aggressiv frontspoiler og en fræk lille hækspoiler. Den har spejle i carbon-look og så kan den fås med nogle ret fede side-stafferinger, hvis du er til den slags. Endelig har den en kæmpe diffuser bagpå så dem bagved aldrig er i tvivl om, at der kører en bil med nosser foran. 

VW Golf GTI TCR – hyldest til baneraceren

Bag rattet er Golf GTI TCR stort set identisk med den almindelige Golf GTI. Og så alligevel ikke helt. Sæderne er næsten de samme, men hvor den almindelige GTI har det karakteristiske GTI-mønster i sæderne, har TCR et andet mønster, og for at gøre den lidt mere eksklusiv, har TCR desuden alcantara i dele af sæderne og på indersiden af fordørene. På rattet er der en rød stribe øverst på midten af rattet, som er en skjult hilsen til VW’s baneracere som også har den røde stribe på rattet så føreren aldrig er i tvivl om, hvordan forhjulene står placeret.

VW Golf GTI TCR – ingen manuel gearkasse

Til forskel fra den almindelige Golf GTI så fås Golf GTI TCR udelukkende med syvtrins DSG dobbeltkoblingsgearkasse. Entusiaster og kværulanter vil nok mene, at det er en skam, at TCR ikke også fås med manuel gearkasse, men efter nogle dage i bilen her er jeg ikke i tvivl om, at dobbeltkoblingsgearkasse er den rette transmission for Golf GTI TCR. I gamle dage sagde man, at man var mere i kontakt med bilen med en manuel gearkasse, hvor du kan koble ud og tilpasse omdrejningerne til hastigheden, men med skiftepaler ved rattet og den rigtige speederfod, savner jeg på ingen måde en manuel gearkasse her. 

VW Golf GTI TCR – med flere kasketter

Jeg synes Golf GTI TCR er en meget alsidig bil. Den er ikke så fandenivoldsk som for eksempel Honda Civic Type-R eller Renault Megane RS. Golf GTI TCR kan også fungere som “pæn bil” inde i byen, hvor den egentlig kun vækker opsigt med sidestafferingerne, for ellers kan den på en eller anden måde kamuflere sig og falde ind i mængden, hvis det er det, du har brug for. Men tager du den med ud på de små snoede veje eller en tur på motorvejen, er du ikke i tvivl om, hvad den gerne vil. Den vil ud over stepperne med et ultra præcist styretøj – og meget gerne i høj fart. Den æder sving og kurver som var det dens livret, og til dessert æder den lige et par drengerøvsbiler ude på motorvejen med største velbehag. 

VW Golf GTI TCR – kan endnu

Om det så kan forsvares, at TCR koster 90.000 kroner mere end den almindelige Golf GTI er så en anden sag. Der er ikke svært at mærke de 45 ekstra hestekræfter, og selv om den som Golf VII synger på absolut sidste vers, er det på ingen måde som om den føles over and out. Teknikken er up to date. Instrumenteringen er digital. Infotainmentsystemet et hurtigt og meget brugervenligt, omend grafikken måske trænger til at blive piftet lidt op. Og så er der lidt meget dækstøj fra de store 20 tommer hjul, men ellers er der ikke en finger at sætte på Golf GTI TCR. Der Meister kan endnu.

VW Golf GTI TCR

Pris: Denne bil: 676.934,-
Motor: 290 hk 5.400 – 6.400 omdr/min, fire cylindre
Cylindervolumen (ccm): 1.984
Moment: 380 Nm 1.900 – 5.300 omdr/min
Acceleration 0-100 km/t: 5,6 sek
Topfart: 264 km/t
Gearkasse: syvtrins DSG dobbeltkobling
Brændstofforbrug (km/l): 12,8
CO2 emission (g/km): 176
Længde/Bredde/Højde: 4.923/2.065/1.468 mm

Kommentarer