DEL

Intet mindre end 500 milliarder kroner lovede VW-koncernen tilbage i 2017 at bruge på omstillingen fra biler med forbrændingsmotorer til elbiler. Det viser sig nu langt fra at være nok. Nu øger VW nemlig indsatsen på ny. Denne gang med et løfte om at bruge knap 596 milliarder kroner på opgaven. Sådan for lige at fortælle, hvor mange penge det egentlig er, så har Mercedes-Benz afsat 275 milliarder kroner, og Renault/Nissan/Mitsubishi 75 milliarder til elbiler. Man kan derfor nemt konkludere, at VW-koncernen vil være mere end et kvantespring foran konkurrenterne når elbilsbølgen for alvor ruller om fem, seks år. 

På branchesitet autonews.com konkluderer flere brancheanalytikere, at der er en vis risiko forbundet med den store investering. Timingen bliver nemlig helt og aldeles afgørende for succes i omstillingen fra brændstof-drevne biler til elbiler. Det er smart nok at have et stort lager af elbiler klar, men kun hvis der er tilsvarende mange kunder der er klar til at købe elbiler.

– Hvad sker der, hvis forbrugerne ikke er klar til elbiler? Og vil markederne i Europa, USA og Kina udvikle sig i forskellige retninger? spørger analytikerne retorisk. På den anden side mener de også, at Volkswagen løber en “positiv risiko”: Meget tyder nemlig på, at lovgivningen vil hjælpe elbilerne på vej og simpelthen presse biler med forbrændingsmotorer ud af markedet. Holder den profeti, kan VW’s enorme satsning give koncernen et afgørende forspring.

Billige batterier er et must

Den helt store udfordring bliver at få prisen på batterier betragteligt ned. Skal de tilbyde en rækkevidde på 500 kilometer per opladning, koster batteriet mindst fire gange så meget som en forbrændingsmotor. Det er den hurdle VW skal overvinde.

– Volkswagen er et mærke for folket. For at nedbringe prisen på elbiler, har vi brug for stordriftsfordele. Og det er en mulighed, som vi bedre kan udnytte end de fleste andre bilmærker, siger en anonym VW-chef til nyhedsbureauet Reuters.

Blandt de første elbiler er ID Crozz, ID Buzz og Neo. Men størstedelen af de 596 milliarder kroner går dog ikke til at udvikle nye elbiler. I stedet skal nogle af pengene bruges på at opføre nye fabrikker, som skal fremstille elbiler og batterier, og en endnu større del vil gå til indkøb af batterier hos underleverandører.

VW’s gigantsatsning er en direkte udløber af dieselskandalen. I efteråret 2015 blev Volkswagen afsløret i at have snydt med udledningerne fra mere end 10 millioner dieselbiler. Skandalen har indtil videre kostet VW 200 milliarder kroner, og efterfølgende har den igangsat en udvikling, hvor dieselmotorer er lagt for had blandt miljøforkæmpere og godtroende politikere også selv om nye dieselmotorer forurener langt mindre end hidtil.

Kommentarer