DEL

Kald den bare blæret, for det er den så absolut denne specialbyggede jagtbil. VW Amarok Hunter er en dansk idé udtænkt af Volkswagen Erhvervsbiler. Bilen er opbygget i Danmark til jagtbrug med eftermonteret udstyr til den nette sum af intet mindre end 357.131 kroner, men så er der altså også kaffemaskine til rigtig filterkaffe, koldt og varmt vand, et ekstra litiumbatteri, køleskab og vildt meget lys på taget, for blot at nævne en smule af det, bilen er bygget op med. Og så er der et spil der trækker intet mindre end 3,6 ton er fast integreret i fronten, for man ved jo aldrig om jægeren pludselig skal fjerne et væltet træ på sin rute.

OBS: Se vores video af VW Amarok Hunter nederst på sitet her!

Når jeg sidder her bag rattet i VW Amarok Hunter, så er det lidt lige som at gå tilbage til dengang VW Touareg var ny og lige kommet på markedet. Det er egentlig ikke negativt ment, for jeg har selv været den lykkelige ejer af en Touareg, men med Amarokken her, er det bare som om jeg stadig er ca. 12, 13 år tilbage i tiden. Jeg sidder fint, men materialevalget omkring instrumenteringen er der ikke gjort det store ud af – det ligner ganske enkelt den Touareg jeg selv ejede tilbage i årene 2004-2007.

Som den står her på de fede BF Goodrich offroaddæk og snorkel op langs højre A-stolpe, signalerer den masser af maskulinitet som er det en verdensmester i wrestling, der står og gejler sig selv op lige inden kampstart. Og meget apropos, så har jeg inviteret en mand der i en snæver vending godt kunne minde lidt om en ægte wrestler med på tur i Hunteren. Han er dog mild som dagen er lang, den gode Tom Hunt Svenningsen. Han er jæger på 20. år, og jo; han hedder faktisk Hunt til mellemnavn. Bare sådan lige for at slå det fast.

Tom har tidligere fortalt mig, at han ved flere lejligheder har kigget pænt meget på Amarokken siden den kom frem, da det er et køretøj, der tiltaler ham ret meget. Bilens udseende, størrelse og det at det er en pick up tiltaler ham især, så for mig er det ganske naturligt, at invitere Tom med på tur i det jeg vælger at kalde jægerens potensforlænger. Tom lader forstå, at hans første indtryk er, at der er proppet alt udstyr i den, bare fordi man kan, og jeg er tilbøjelig til at give ham ret. Inde i lastrummet er der en skuffe, med aflåseligt skab i. Ovenpå denne et hundebur. Der er elspil til vildtoptræk, sliske til disse og en vildtbakke. Der er varme i rummet så hunden og grej opbevares under de bedste forudsætninger.

Lastrummet er propfyldt allerede. Hundebur og udtræksskuffe fungerer rigtig fint, men Tom påpeger, at han nok bare havde lagt en elvarmemåtte i bunden af hundeburet, og på den måde sikret sin hund varme, hvis han skulle opbygge sin egen Amarok Hunter. Elspillet mener han er overflødigt, da de vildtarter, der kan skydes herhjemme, og som samtidig kan være under hardtoppen, nemt kan læsses uden elspil. Til gengæld er han vil med våbenrummet bag sæderne, kaffemaskinen til rigtig kaffe, køleskabet og den opladelige lommelygte. Alt sammen noget han mener, er meget anvendeligt og dejligt at kunne bruge i praksis, når det er der.

Jeg er ikke jæger, og bliver det nok heller aldrig. Derfor mener jeg, at det er mest fair at lade Tom overtage rattet og få hans syn på Amarok Hunter set både fra jægerens og førerens synsvinkel, der nu er én og samme person. Det skal siges, at Tom er en stor mand på knap to meter i højden og næsten(!) lige så bred – altså en tung mand. Han øffer lidt over den manglende benplads, men bliver dog enig med sig selv om, at sådan er det altid i papegøje- og gulpladebiler. Han er dog voldsomt imponeret over, hvor godt bilen ligger på landevejen, men han ryster på hovedet over, at VW har valgt at udstyre bilen med en manuel gearkasse fremfor en automatgearkasse med tanke på især terrænkørsel.

Vi drejer ind på Toms jagtareal, hvor det den seneste tid har regnet ret så kraftigt. Det er vådt, mudret og en anelse kuperet, men de lækre offroaddæk klarer opgaven til topkarakter. Tom giver mig ret i, at bilen er utrolig nem at styre. Det eneste vi ikke bryder os om, er gearingen. Der skal tænkes meget over at skifte gear. Eksempelvis i et mudderhul må han geare ned fra anden til første gear. Gearskiftet skal ske hurtigt, ellers risikerer man at blive siddende. En variant med automatgear ville klart være at foretrække, bliver vi enige om, men udstyrsmæssigt er det så absolut et fedt bud på en lækker jagtbil – prismæssigt er det dog de færreste jægere i Danmark, der kan være med, og det er et eller andet sted en skam.

Tom Hunt Svenningsen er 36 år gammel, bor alene og har lige skiftet karrierespor fra pædagog til chauffør.

Tom har haft jagttegn siden han var 16 år.

Riffeljagten er den jagtform, han bruger mest. Han har været med i et par større konsortier, hvor jagten har været lejet hos staten. Han har jaget i flere andre konsortier som gæst. Udlandet har han besøgt flere gange. Bukkejagt i Polen, Tyskland og Sverige for blot at nævne nogle stykker, men også gentagne elgjagter i Sverige og drivjagteri Tyskland pryder hans jagt-cv.

Toms interesse for biler ligger i at bruge dem og køre i dem. Han siger selv, at han ikke er det største tekniske talent udi biler. ”De skal kunne køre, og tåle at kunne bruges” er hans motto når samtalen falder på biler.

Fakta:

Pris:
VW Amarok Hunter (papegøjeplader)
Pris kr. 683.941,-(Hunter-pakken koster kr. 357 131,-)

Teknisk data:
Motor: R4 1968 ccm
Ydelse: 180 hk/4000 omdr.
Moment: 400 Nm/1500 omdr.
0-100 km/t: 10,6 sek.
Tophastighed: 183 km/t
Transmission: Seks trins manuel
Gennemsnitligt forbrug: 13,2 km/ltr.
Anhængervægt:3000 kg

 

Kommentarer