DEL

En pickup som hverdagsbil er ikke længere forbeholdt de mest velhavende. Hidtil har en pickup med bagsæder været så godt som en umulighed her i landet grundet de urimeligt høje afgifter, men med Nissan som frontløber har flere bilmærker fundet et hul i lovgivningen, der gør, at det ikke længere er voldsomt dyrt at indregistrere en pickup på hvide plader – og dermed med bagsæder i.

Vanvittig pris

Nu har også Volkswagen set fidusen, og koncernen tilbyder deres Amarok, med en lækker V6 motor, firehjulstræk, en hel del gejl og bagsæder, til en pris der hedder fra 635.000 kroner. Så kan du så diskutere lidt med dig selv, om 635.000 kroner er en fair pris for en ladbil, hvor du nu har mulighed for at have mere end én person op at køre, men det er en hel anden historie. Personligt vil jeg mene, at prisen er lige til den gode side, og det stikker da helt af, når jeg nu ser, at prisen på testbilen her, er svimlende 843.000 kroner. Ja, du læste rigtigt: 843.000 kroner – for en pickup!

Masser af overskud

Testbilen er en Aventura-variant, og det betyder, at det er den Amarok med højeste udstyrsniveau, 20 tommer fælge, endnu mere gejl, og mulighed for at overbooste motoren fra 224 hk til hele 245 hk. Transmissionsmæssigt har den en otte trins automatgearkasse, hvor især det ottende gear kommer pendleren til gode. Jeg har masser af overskud til overhalinger, og den bringer mig i øvrigt imponerende hurtigt ned ad motorvejsrampen. På under otte sekunder rammer jeg 100 km/t, og det er en sand fornøjelse at køre lige op med flere personbiler på motorvejen. Den har således masser af kræfter, hvor den i øvrigt momentmæssigt leverer hele 550 Nm mellem 1400 og 2700 omdrejninger i minuttet.

Ikke en gyngehest

Jeg har cirka 100 kg. på ladet, og så er vi ellers to voksne på forsæderne samt to børn (begge otte år, red.) på bagsædet. Pladsmæssigt går det fint med de to otte-årige på bagsædet. De klager lidt over, at de sidder lidt mere ret op og ned på bagsædet end i en almindelig personbil, men da der kommer liv i deres iPads accepterer de tingenes tilstand. Amarokken her har gode gammeldags bladfjedre på bagakslen. Her frygter jeg måske en mere gyngende kørsel, men i og med, at der er læs på ladet, er det som om vægten stabiliserer bilen. Jeg har i hvert fald ingen anmærkninger til fjedrekonstruktionen, og jeg tror ikke det ville gøre den store forskel, hvis den for eksempel i lighed med Nissan Navara, havde skruefjedre i bag.

Alt for tørstig

Brændstoføkonomisk er Amarok V6 en tørstig skabning. 12,8 km/ltr. skulle den gerne klare på en liter dieselolie, men det kan den ikke i praksis. Jeg havnede efter små 1.000 kilometer på et gennemsnit en del under 10 km/ltr. Helt nøjagtigt 9,4 km/ltr., hvilket ikke er godt nok her i 2017. Bevares; ham der smider 850.000 kroner efter en Amarok på hvide plader er formentlig ligeglad, men set ud fra et miljømæssigt perspektiv, er det heller ikke videre smart. Når det så er sagt, har jeg kun roser til overs for den nye VW Amarok V6.

Respekt for Volkswagen

Lad mig sige det på den måde, at jeg er pænt lun på den, og havde jeg behovet og pengene til den, så ville jeg have Amarok V6 kraftigt med i mine overvejelser. Det tiltaler mig, at jeg stiger op i bilen og ikke bare ind i bilen, og jeg kan endvidere godt lide, at jeg sidder højt hævet over mange af mine medtrafikanter. Kabinemæssigt er den ikke så luksuriøst indrettet som eksempelvis VW Touareg, men det behøver den heller ikke at være. For engangs skyld er det faktisk dejligt befriende, at der ikke er alle de sikkerhedssystemer og bimlebamlelyde, men at det er de gode gamle dyder, der er i hævd. Og så skal der i øvrigt lyde et kæmpe respektfuld bifald til Volkswagen ovenpå den grimme diesel-skandale. Hvor er det fedt, at de her i kølvandet så lige smider en lækker brummende V6’er i Amarokken. Den er vi nemlig mange, der har savnet som afløser for den fesne 163 hestes firecylindrede i den forrige Amarok.

VW Amarok V6 TDI Aventura (personbil)

Pris: Denne bil kr. 842.860,- Amarok V6 (personbil) fås fra kr. 635.562,-
EU-miks: 12,8 km/ltr.
Motor: 3,0 seks cylindre, turbodiesel
Ydelse: 224 hk ved 3000 omdr./min.
Moment: 550 Nm ved 1400-2750 omdr./min.
Topfart: 193 km/t
0-100 km/t: 7,9 sek.
Frihøjde: 192 mm
Tilladt anhængervægt: Op til 3500 kg m bremser – 750 kg uden bremser
Last på lad: 868 kg
Længde/Bredde/Højde: 5321/2228/1834 mm

Kommentarer