DEL

Den nye Volvo XC90 har et ekstremt gennemført udseende. Den lige opadstående front er meget markant, men det er ikke sådan, at det er for meget. Det passer ganske enkelt perfekt til bilen. Volvos karakteristiske emblem er lige i solar plexus, og så er logoet nyt. Altså, man skal være meget stor fan af Volvo for at lægge mærke til ændringen, men rent faktisk så er pilen i logoet rykket en lille smule mere mod højre, hvilket gerne skulle signalere mere maskulinitet. Det er ellers ikke fordi den motormæssigt er blevet mere maskulin, for Volvos nye stil er jo, at alle motorer i fremtiden skal være den samme, hvor fire cylindre er det maksimale.

Mangler noget lyd

Jeg vil så sige, at jeg effektmæssigt ikke mangler noget i denne 225 hestes dieselmotor, men jeg vil være en skarnsknægt, hvis ikke jeg lader en bemærkning falde om, at jeg savner noget motorlyd. Jeg er en af de typer, der godt kan lide når en motor lyder af noget. Hvor jeg før har savlet over Volvos fem, seks og otte cylindrede motorer, skal jeg nu nøjes med lyden af fire cylindre. Det går an, men det er lidt ligesom når en der har stået dig nær pludselig ikke er her længere. Du lærer at leve med det – men savnet vil altid være der. Jeg glæder mig i stedet over den skarpe otte trins automatiske gearkasse, der langt om længe er kommet på niveau med det tyske kram.

Pæne forbrugstal

Og så er det lidt sjovt med Volvo XC90. Når jeg før har testet de helt store SUV’er, så kan jeg af og til godt møde de her hovedrystende individer, der ikke bryder sig om store biler, men sådan er det ikke denne gang. Jeg møder flere anerkendende nik og faktisk også en del tommelfingre der vender opad. Det er lidt som om, de tænker ”nå ja, det er jo en Volvo – så går det nok.” Og det går helt sikkert også nok. Med en gennemsnitlig CO2-udledning på 152 gram pr. kilometer og et forbrug der er mere end 15 kilometer på en liter dieselolie, er der vist ikke så meget at komme efter på dén konto.

Lækker instrumentering

Interiøret er gennemført fra enden til anden. Instrumenthuset er fuldt digitaliseret, hvor jeg godt kan lide, at navigationsskærmen er placeret mellem speedometer og omdrejningstæller. Startanordningen er sådan lidt spøjs. Hvis du kan huske SAAB, der havde en drejeknap mellem sæderne, hvorfra bilen kunne startes, så har Volvo nu kopieret den ind i XC90. Her kunne jeg godt tænke mig en mere logisk placering tæt ved ratstammen, men det er nok snarere et spørgsmål om tilvænning. Noget andet, jeg er småirriteret over, er at start/stop knappen skal deaktiveres via en undermenu i det ellers meget brugervenlige infotainmentsystem, og ikke via en knap i eksempelvis midterkonsollen.

Let tilgængeligt

Ellers har de så afgjort styr på sikkerheden hos Volvo. De har konstrueret anordningerne på en overskuelig og ekstrem let tilgængelig måde. Ikke som så mange andre, hvor det bipper, bimler og bamler så snart man som fører ikke er 100 procent opmærksom på, hvad der sker i og omkring bilen. Volvo XC90 er proppet med så meget aktivt sikkerhedsudstyr, at mange andre biler minder om sæbekassebiler ved siden af. Det virker, og det aktiveres og deaktiveres blot ved enkelte tryk i infotainmentsystemet.

Det er nemt

Eksempelvis er Volvos Blind Spot Information super lækkert. Det bruger en radar placeret på bagerste kofanger som så opdager og måler afstanden til bagfrakommende trafik. Her kan jeg som fører så se et signal, der fortæller mig, at der er en bil i den blinde vinkel. Ja, andre har også denne feature, men den er bare en kende bedre hos Volvo. Lad mig også nævne den adaptive fartpilot, som efter min mening er den absolut bedste af slagsen. Den gør jobbet, som en forudseende fører gør, hvor den følger trafikken med en utrolig præcision.

Skarp som en sportsvogn

Omkring kørekomforten kan jeg ikke sætte en finger på noget. Dog havde jeg en forventning om, at den ville sejle noget mere i skarpe kurver ved høj fart, men her overrasker XC90 mig i positiv retning. Det er nemlig sådan, at den slet ikke understyrer i de skarpe sving sådan som de store tunge SUV’er godt kan have tendens til. XC90 ligger klippefast, vel nærmest fladt i kurven som en anden sportsvogn. Til almindelig cruisekørsel vil jeg anbefale at holde den i eco-programmet, hvor motoren er rolig som et godnateventyr. Vil du derimod gerne først over krydset sætter du den bare i dynamic, hvor den tager markant flere omdrejninger med meget hurtigere speederrespons og i øvrigt når fra 0 til 100 km/t på under otte sekunder.

Volvo On Call

Volvo har med Volvo On Call gjort endnu en genistreg. Egentlig er der tale om en App, hvor fra jeg via min iPhone kan fjernstyre flere forskellige features i bilen. Jeg kan for eksempel fjernstarte motoren og selvfølgelig lade dørene være låst. Jeg kan også aktivere bilens oliefyr så motoren og kabinen er varm når jeg kommer ud i bilen. Jeg kan også tjekke dæktryk, bremsevæske, tankindhold og om alle bilens pærer nu også virker. Men den mest geniale er nu, hvis fruen har lånt bilen og ikke lige kan huske, hvor hun har parkeret den. Så er det nemlig godt vi har Volvo On Call, der med meters præcision kan genforene lillemor og Volvoen.

Volvo XC90 D5 AWD aut. – Momentum

Pris: Denne model kr. 1.406.415.- Men ellers starter priserne for XC90 ved kr. 1.002.780.-

Beskatningsgrundlag starter ved kr. 905.000.-

Motor: 1969 ccm, 4 cylindre

Ydelse: 225 hk/4250 omdr.

Moment: 470 Nm/1750 – 2500 omdr.

0-100 km/t: 7,8 sek.

Tophastighed: 220 km/t

Transmission: Otte trins automatisk

Mål (l/b/h): 495/214/178 cm

Egenvægt:2.130 kg

Bagagerum: 483/1837ltr.

Gennemsnitligt forbrug: 17,2 km/ltr.

Gennemsnitlig CO2-udledning: 152 gram/km

Kommentarer