DEL

Jeg ved godt, at jeg træder mange over tæerne når jeg nu skriver, at jeg er mest til sedan-biler når vi snakker Volvo. Ikke at jeg ikke kan lide deres stationcars, men jeg er bare mere til det udvendige bagagerum fremfor det indvendige, for lige at definere forskellen. Når en Volvo hedder noget med “S” er det en sedan, og når den hedder noget med “V” er det en stationcar. Sådan har det været længe, og det er til at forstå. Her har vi fat i en variant af slagsen T5 som er med en firecylindret benzinmotor på 254 hestekræfter og med højeste udstyrsniveau, som hos Volvo hedder Inscription.

Lidt skuffende motor

V90, og for den sags skyld også S90, er bygget på samme platform som den store og vildt lækre XC90, men hvor motoren i XC90 lyder en anelse mere olm, er det som om, at den her i V90 lyder mere fesen end godt er. Når den får noget pedal lyder det som om den anstrenger sig mere end den skal, hvilket ikke umiddelbart klæder en luksusbil som V90 jo i bund og grund er. Den mangler som sådan ikke effekt, men jeg kunne godt tænke mig at den ikke lyder som en supersprinter der hiver efter vejret mens han jagter guldmedaljen. Jeg har tidligere kørt i en dieselvariant af S90, hvor jeg ikke på samme måde havde opfattelsen af, at den skulle anstrenge sig.

Masser af plads

Når det så er sagt, har jeg egentlig ikke flere løftede pegefingre til V90. Det skulle måske lige være omkring bagagerummet, der med 560 liter ikke er blandt klassens største, men isoleret set, er 560 liter jo ganske fint. Vi er nok bare blevet vant til, at der er masser af plads i en Volvo. Det er der nemlig alle andre steder i kabinen. Volvo har før haft ry for kun at være luksuriøs omkring førerpladsen, men det er et postulat, der hører fortiden til. Nu er der luksus til alle i bilen, hvor jeg især vil fremhæve pladsen på bagsædet som i ypperste klasse. Tre granvoksne mænd kan uden problemer sidde behageligt på bagsædet i Volvo V90.

Masser af luksus

På bedste skandinaviske vis er kabinen nutidig indrettet med få knapper og en stor multifunktionsskærm i midterkonsollen, hvor alt sådan noget som klimaanlæg, navigation, musik og diverse køreassistenter skal betjenes fra. Systemet kræver lidt tilvænning, men efter en dags tid i bilen skal du nok blive dus med de mange features. Testbilen her er som tidligere skrevet højeste udstyrsvariant, Inscription. Kabinen er i sin helhed klasseleder uden sidestykke, og henviser de tyske konkurrenter til de sekundære placeringer på “lækker-skalaen.” Materialevalget fås ganske enkelt ikke bedre, og det tiltaler mig pænt meget, hvordan Volvos designere har fået træ, plastic og læder til at spille sammen i skøn forening.

Volvo On Call

Hvor Volvo også viser konkurrenterne baghjul, er med den særlige pilot assist. To tryk på nogle knapper i rattet, så styrer bilen selv uden at jeg som fører behøver at gøre andet end at nyde turen. Godt nok kan jeg ikke slippe rattet i ret mange sekunder før systemet fortæller mig, at jeg skal tage fat i rattet, men alligevel er Volvos pilot assist ganske fremragende. Også Volvos særlige app “Volvo On Call,” hvor fra jeg blandt andet kan få at vide, hvor bilen holder parkeret tiltaler mig meget. Og så er det især fedt her i den kolde tid, at jeg kan programmere den til at jeg har en varm kabine og frostfri ruder når jeg kommer ud til bilen. Jo, bortset lige fra det motormæssige, vil jeg mene, at Volvo V90 er klasseleder i luksusklassen.

Volvo V90 T5 Aut Inscription

Pris: Denne bil 818.880,- V90 fås fra 585.000,-
EU-miks: 14,7 km/ltr.
Motor: Fire cylindre, turbobenzin
Ydelse: 254 hk ved 5500 omdr./min.
Moment: 350 Nm ved 1500 omdr./min.
Topfart: 230 km/t
0-100 km/t: 7,0 sek.
Tilladt anhængervægt: 1800 kg m bremser – 750 kg uden bremser
Bagagerum: 560 ltr.
Længde/Bredde/Højde: 4936/2019/1475 mm

Kommentarer