DEL
Flot bil

Svenskerne vil jo om nogen være politisk korrekte, og sådan er det også i bilindustrien. Derfor sagde Volvo for efterhånden et par år siden, at det fremover vil være slut med fem, seks og otte cylindre. Fremtiden skal kun være med firecylindrede motorer, men med forskellige hestekræfter, lod man forstå fra hovedsædet i Göteborg. Man havde dog lige et større parti 5-cylindrede motorer på lager som man ikke helt vidste, hvor man skulle gøre af. Pilen pegede på XC60’eren og så denne V60 Cross Country.

Lækker motorlyd

Først og fremmest vil jeg sige, at det er super dejligt befriende at køre rundt i en bil, hvor man kan høre at motoren arbejder for føden. Ja, så kan det godt være, at den er en anelse tørstigere end en 4-cylindret en af slagsen, men med de priser vi har på brændstof for tiden, så går det jo nok alt sammen. Det er jo alligevel ikke en bil man kører stærkt i, så derfor går det lige an at bilens officielle EU-miks siger 17,5 km/ltr., hvilket jo ikke ligefrem er imponerende for en dieselbil.  

Ikke bygget til terrænkørsel

Du må ikke købe en Volvo V60 Cross Country, hvis du tror du skal ud og lege ranger i den ude i skoven. Det er den ganske enkelt ikke bygget til. Bevares, den har en øget frihøjde på få centimeter i forhold til den almindelige V60, og det rå plastik langs skærmkanterne signalerer noget mere maskulinitet end ellers, men det ér altså mest for synets skyld. Så kan det godt være, at testbilen her har firehjulstræk, men jeg vil stadig vove den påstand, at det ikke er en bil, du kan erstatte en ditto SUV med, hvis det udelukkende handler om terrænkørsel.

Bilen til den aktive far

Hvem er det så, bilen er designet til? Ja, hvis du spørger mig, så er det til farmand som snart fylder 40. Ham, der gerne vil signalere, at han er aktiv, har styr på jobbet, familien og sin passion for enten mountainbike, orienteringsløb eller måske den årlige tur til Alperne,

hvor bjergvandrestøvlerne for alvor skal luftes. Og det er jo et fedt signal at sende, skulle jeg mene.

Far kan godt nøjes

Omvendt vil jeg så også sige, at han måske i virkeligheden er bedre tjent med den næstbedste Volvo V60 Cross Country. Det er den model som på Volvo-sprog hedder D3 som sammen med en lækker ottetrins automatgearkasse gerne skulle kunne køre 21,7 km/ltr. Ikke nok med at du sparer små 200.000 ved at vælge D3’eren i stedet for topmodellen D4, så skal du jo huske på, at du stadig kører Volvo, og det er jo slet ikke så tosset både at spare en masse penge og stadig køre Volvo.

FAKTA:

Pris: kr. 850.497,- Volvo V60 CC fås fra kr. 494.780,-
Beskatningsgrundlag: fra kr. 395.913,-
EU-miks: 17,5 km/ltr.
Motor: R5
Ydelse: 190 hk ved 4000 omdr./min.
Moment: 420 Nm ved 1500-3000 omdr./min.
Topfart: 205 km/t
0-100 km/t: 8,9 sek.
Bagagerum: 430 ltr.
Længde/Bredde/Højde: 4638 mm/1899 mm/1545 mm

 

Kommentarer