DEL

Det er ved at være sidste chance, hvis du vil have en Volvo i den lille mellemklasse. Om få måneder stopper Volvo produktionen af den ellers så stilrene og elegante V40, og det ligger ikke i de svenske kort, at der kommer en direkte afløser. Det var ellers planen, men Volvo har ombestemt sig: I stedet for en ny V40, kommer der endnu en crossover – en lillebror til XC40. Derfor, hvis du har et godt øje til V40, skal du nok snart hen forbi din Volvo-forhandler for at gøre en handel. Et bud kan være sådan en som testbilen her med en 150 hestes dieselmotor og sekstrins automatgearkasse.

Volvo V40 stadig med på udseendet

Lad mig starte med det udvendige look – bilens karakter. Det fejler absolut intet. Du kan ikke se på Volvo V40 at den synger på sidste vers. Jeg vil vove den påstand, at køber du en V40 i morgen og kommer du kørende i den om fire år, så har den stadig et tidssvarende look. Volvo V40 er nemlig super godt skruet sammen når det handler om udseendet. Du skal bare lige sørge for, at bestille din V40 med Full LED lys i forlygterne. Det koster godt nok 10.500 kroner ekstra, men de penge er givet ekstremt godt ud da lygterne hører til blandt de allerbedste på markedet i den lille mellemklasse. 

Volvo V40 mangler udstyr

Fra standard er Volvo V40 ikke specielt godt udstyret. Den mangler for eksempel basale features som adaptiv fartpilot, bakkamera og vejbaneassistent, men heldigvis kan den slags tilkøbes til bilen så den også på det punkt bliver tidssvarende. Dog har den automatisk nødbremse, forlygtespulere, elruder for og bag, klimaanlæg og så en ikke uvæsentlig detalje; at udsynet bagud, som generelt ikke er noget at bifalde, er kompenseret ved at nakkestøtterne på bagsædet kan foldes fremover, når de ikke er i brug, og på den måde ikke forhindrer udsynet bagud.

Volvo V40 med beskedent forbrugstal

Motormæssigt er testbilen som nævnt tidligere udstyret med en dieselmotor. Selv om Volvo har meldt ud, at det i fremtiden er slut med dieselmotorer i deres biler, så holder deres dieselmotorer stadig. Motoren i V40 D3 er i øvrigt finjusteret og trimmet så den lever op til de strenge emissionskrav i Euro 6d temp som træder i kraft på den anden side af sommerferien 2019. Ifølge de officielle papirer fra Volvo skal bilen gerne kunne køre 22,2 km/ltr. Mit gennemsnitlige forbrug efter knap 800 km. blandet kørsel havner dog på mere beskedne 16,4 km/ltr. Måske en anelse skuffende sammenlignet med flere andre dieselmotorer i den lille mellemklasse, hvor især VW-koncernens 150 hestes 1,5 liters motor har et bedre forbrugstal i praksis. 

Volvo V40 med behagelig førerplads

Inde i kabinen er der overraskende god plads på forsæderne. Bag rattet sidder jeg med mit halvstore korpus på 186 cm og knap 120 kg ganske behageligt, hvor det straks kniber mere med pladsen på bagsædet for voksne med mere end 175 cm i højden. Årsagen til den manglende bagsædeplads skal givetvis findes i, at V40 har en coupé-hældende form bagtil, og i en coupé er der aldrig bagsædeplads til andet end mindre kæledyr og helt små børn. Omkring instrumenteringen finder vi nok Volvo V40’s mest afslørende tegn på alderdom. Der er mange betjeningsknapper, og infotainmentskærmen er langsom i menuen i forhold til, hvad der ellers er på markedet. Til gengæld ser det godt ud, at skærmen – på trods af den beskedne 5” størrelse – er integreret i midterkonsollen, hvilket mange andre mærker desværre er gået bort fra. 

Volvo V40 med skarp privatleasing

Efter en uge i Volvo V40 D3 Dynamic Edition er min konklusion, at du får en ganske hæderlig bil som bringer dig fra A til B uden slinger i valsen. Kørekomforten er i top, og der er ingen nævneværdig kabinestøj. Volvo plejer at være pålidelig og driftsikker så det skal den her nok også være. Kan du leve med den aldrende kabine får du en ganske hæderlig bil, hvor det i øvrigt er værd at bemærke, at du kan køre V40 for blot 3.200 kroner månedligt, hvis du privatleaser den. Det er faktisk en ret god pris. Og så får du en bil, som samtidig er den sidste fra ægteskabet med Ford. V40 deler nemlig platform med den netop udgåede Ford Focus. 

Volvo V40 D3 Aut. Dynamic Edition

Pris: Denne bil 431.909,- V40 fås fra 292.328,-
Beskatningsgrundlag: fra 266.901,-
Privatleasing: fra 3.195,- månedligt
Brændstofforbrug (WLTP): 22,2 km/ltr.
Motor: Fire cylindre, turbodiesel
Ydelse: 150 hk ved 3.750 omdr./min.
Moment: 320 Nm ved 1.750-3.000 omdr./min.
Topfart: 205 km/t
0-100 km/t: 8,5 sek.
Køreklar vægt: 1.486 kg
Tilladt anhængervægt: 1.500 kg m bremser – 750 kg uden bremser
Bagagerum: 236/324 ltr.
Længde/Bredde/Højde: 4.370/1.857/1.420 mm

Kommentarer