DEL

Volvo’s Vision 2020 er, at ingen bliver dræbt eller kommer alvorligt til skade i en ny Volvo allerede fra næste år. Det er en af bilbranchens mest ambitiøse sikkerhedsvisioner, men i erkendelse af, at teknologi alene ikke bringer dem hele vejen, retter Volvo nu også fokus mod føreradfærden.

Volvo’s forskning har identificeret tre sikkerhedsområder, der udgør såkaldte ”gaps towards zero” – altså brister – i ambitionen om helt at sætte en stopper for alvorlige kvæstelser og trafikdrab i nye Volvo biler. En af dem er for høj hastighed.

– Vores forskning har vist, hvor problemområderne er, når det handler om at forhindre, at mennesker kommer alvorligt til skade eller bliver dræbt, når de kører i vores biler. Og selv om hastighedsbegrænsning ikke er en mirakelkur, er det værd at indføre, hvis vi kan spare så meget som blot en enkelt liv, siger Håkan Samuelsson, Volvos administrerende direktør og koncernchef.

Bortset fra at begrænse tophastigheden undersøger Volvo også, hvordan en kombination af intelligent kontrol og geofencing-teknologi i fremtiden kan sænke hastigheden automatisk omkring skoler og hospitaler.

Vi vil gerne tage hul på en debat om, hvorvidt bilproducenter har ret til eller måske endda pligt til at installere teknologi i deres biler, som ændrer føreradfærden med henblik på at håndtere bilister, der kører for hurtigt, eller som er påvirkede eller uopmærksomme, siger Håkan Samuelsson. Han tilføjer at Volvo ikke har svaret på spørgsmålet, men han mener, at Volvo bør gå forrest i debatten og være pioner på området.

Problemet når bilister kører for hurtigt er, at over visse hastigheder er bilens indbyggede sikkerhedsteknologi og smart design af infrastrukturen ikke længere nok til at undgå alvorlige uheld med de konsekvenser, der følger. Det er derfor, de fleste vestlige lande har indført hastighedsgrænser. Grænserne bliver jo ikke altid overholdt, og det er en af de almindeligste årsager til at mennesker bliver slået ihjel i trafikken.

Udover hastigheden, er der to andre problemområder, som Volvo benævner ”gaps toward zero”: Lige så indlysende et problem som for høj hastighed (og lige så svært at sætte en stopper for) er sprit- eller narkokørsel. At køre, når man er påvirket af alkohol eller stoffer er ulovligt i store dele af verden, og alligevel er det en betydelig årsag til kvæstelser og dødsfald i trafikken.
Det andet område er førerens uopmærksomhed. Bilister der bliver distraheret af deres mobiltelefon eller på anden vis ikke er helt opmærksomme på deres kørsel, er en anden årsag til ulykker i trafikken. På mange måder udgør de en lige så stor risiko som de påvirkede førere.

Volvo vil senere på måneden præsentere ideer til, hvordan man kan tackle problemområder som påvirkede og uopmærksomme billister.

Kommentarer