DEL

Vi, der altid har haft et godt øje til Volvos bilpallet, er efterhånden vant til at sluge nogle kameler gennem bare de seneste små ti år. Først lagde finanskrisen an til en aflivning af vort elskede broderlands ellers så stolte bilmærke, hvor de amerikanske ejere Ford var nødsaget til at give afkald på Volvo til et kinesisk foretagende, der stod klar med en stor pose penge. Siden kom dødsstødet til fem-, seks- og ottecylindrede motorer, og bedst som vi troede, at nu kunne det da ikke blive meget værre, så meldte de kinesiske ejere ud, at den store premiumsedan S90 fremadrettet skal produceres på en fabrik i Kina.

Åh, det svenske flag

Det er derfor med en sund portion skepsis, at jeg sætter mig ind i den første kinesiskproducerede S90 på danske plader som jeg netop har fået nøglen udleveret til. Testbilen hedder S90 D4 AWD Momentum. Og det betyder, at der er tale om en 190 hestes dieselmotor. Bilen har træk på alle fire hjul, og udstyrsniveauet Momentum er indstigningsniveauet hos Volvo. Til min store lettelse spotter jeg med det samme, at det lille svenske flag dog stadig er syet fast i højre forsæde. Jeg gør et lettelsens suk mens jeg drejer på startknappen og når at sige til mig selv, at det måske slet ikke er så tosset, at bilen her er samlet af et hold kinesiske Volvo-medarbejdere.

Der er ingen forskel

Jeg er nemlig af den overbevisning, at de svenskere, der trods alt stadig har noget at skulle have sagt i koncernen, aldrig vil tillade sjusk og humbug. Problemet er bare, at det i sidste ende er den kinesiske ledelse, der har det afgørende ord, og så kan de råbe og skrige lige så tosset de vil ovre i Göteborg. Noget af det første, jeg tjekker, er samlingerne. Her har kineserne ofte for vane at holde en del helligdage, men det er ikke tilfældet her. Der er ingen forskel, om det så var samlet i Göteborg, Gent eller hvor Volvo ellers bliver produceret. Efterhånden som jeg får kørt nogle kilometer på triptælleren, og bliver mere og mere dus med den kinesiske svensker, så bliver min skepsis sparket ud over sidelinjen. Det eneste umiddelbare tegn fra Kina, som jeg finder, er et lille sikkerhedsmærkat på sideruden, hvor der kort og godt står trykt “China.”

Stadig en yndling

Volvo S90 har jeg tidligere kaldt for firmaklassens nye yndling, og det mener jeg stadig, at den er. Komforten er fuldt ud på højde med for eksempel Mercedes-Benz E-Klasse og BMW’s nye 5-Serie, og jeg synes ærligt og oprigtigt, at S90’eren har en kabine der design- og funktionsmæssigt, er flere skridt foran de to hæderkronede tyskere. Jeg har sjældent siddet så godt bag rattet i en bil som jeg gør i Volvo S90, og det er for mig sådan en bil, jeg ikke ville have noget imod at køre til verdens ende i. Køreegenskaberne er bløde og behagelige, så det er ikke en S90 du skal vælge, hvis du er til sporty kørsel. Der er ikke kontant afregning fra styretøjet, og jeg savner måske lidt, at blive lidt mere involveret i kørslen uden det dog er ment negativt.

Intet kompromis

Til gengæld er jeg vildt imponeret over den lækre ottetrins automatgearkasse, der minder usvigeligt meget om en ZF dobbeltkoblingsgearkasse. Og så hæfter jeg mig ved det lave forbrug den relativt store bil leverer. Næsten 17 km/ltr viser mit forbrug efter næsten 1.000 km kørsel. Det er så absolut godkendt. Ja, S90 ér made in China, men det er min klare overbevisning, at hvis ikke du vidste det, så ville du aldrig tænke den tanke, at den er produceret i Kina. Det er godt og solidt håndværk fra enden til anden, så du kan roligt kigge nærmere på den kinesiske svensker. Jeg ville ikke tøve, hvis jeg stod og havde forelsket mig i en Volvo S90. Der er ikke gået på kompromis ét eneste sted, og der er stadig et blågult flag på højre forsæde. Gud ske tak og lov.

Volvo S90  D4 AWD Momentum

Pris: Denne bil 786.463,- Volvo S90 fås fra 554.675,-
EU-miks: 21,3 km/ltr.
Motor: Fire cylindre, turbodiesel
Ydelse: 190 hk ved 4.250 omdr./min.
Moment: 400 Nm ved 1.750 – 2.500 omdr./min.
Topfart: 230 km/t
0-100 km/t: 8,2 sek.
Køreklar vægt: 1.843 kg
Tilladt anhængervægt: 2.200 kg m bremser – 750 kg uden bremser
Bagagerum: 500 liter
Længde/Bredde/Højde: 4.963/1.879/1.443 mm

Kommentarer