DEL

For mig har der altid været noget særligt over Volvo. Jeg husker min spæde barndom i det midtjyske, hvor farbror Svend Erik kørte i den samme Volvo 142 gennem 20 år. En bil han i øvrigt købte brugt af min morbrors svigerfar, som havde købt den fra ny og kørt i den i fem, seks år. Da min kusine så fik kørekort, overtog hun bilen, og min farbror købte en brugt Volvo 360 GLE som han kørte i de næste 10 år. Med andre ord, er Volvo for mig garant for et langt og stabilt kærlighedsforhold til sit køretøj man ikke ser hos mange andre mærker.

142 var tegn på optimisme

Der er selvfølgelig sket meget med Volvo siden 142 og for den sags skyld 360 – det siger sig selv. Men faktisk var 142’eren for mig dengang en stor bil der signalerede lidt af den spirende optimisme efter krisen i begyndelsen af 1980’erne, hvor det for mig på trods af mine barneår var tydeligt at se, at der igen kom gang i hjulene rundt omkring da Anker Jørgensen måtte overlade Statsministeriet til Poul Schlüter. Men nu skal det her hverken handle om datidens store Volvo-biler eller politik, men derimod om nutidens store Volvo.

S90 er smuk som få

S90 hedder den. Den står for mig som den flotteste og smukkeste, mest vellykkede Volvo sedan der til dato er produceret. Den slår det hidtige flagskib XC90, der kom på gaden i 2014 med flere længder, hvis du spørger mig. De bløde linjer og hajfinnen på taget signalerer stil og nutidig “her kommer jeg” uden at det er for meget. Testbilen her er udstyret med en to-liters firecylindret motor med 235 hk. Mest markant er de smukke LED-forlygter, der ligner Thors Hammer på tværs når man betragter S90 forfra ligesom bagenden også har en fremtoning der burde gøre Jennifer Lopez misundelig.

PowerPulse gør en forskel

Volvo har udstyret D5-versionen her med noget, de kalder for “PowerPulse”. Uden at blive alt for teknisk, kan jeg fortælle, at det går ud på, at bilen har en slags trykluftsbeholder monteret som bruger luften til at puste turboladeren op i højere omdrejninger end udstødningsgasserne kan gøre af egen kraft. Det betyder så, at dieseldrønnerten ikke har den vanlige tøven og faktisk giver S90’eren masser af hurtighed. Desværre savner jeg noget cylinder-lyd når den får noget pedal, men det er der ikke noget at gøre ved, da Volvo for år tilbage besluttede, at det var slut med både V5, V6 og V8 fra deres side.

S90 er en motorvejsæder

På motorvejen er den en sand mester. Jeg vil faktisk mene, at det netop er her, den for alvor er i sit es. Med 130 km/t kan den cruise i timevis uden at du som fører bliver træt, da du sidder ekstremt godt i det lækre førersæde. Måske savner automatgearkassen lidt finish, især hvis du kører bilen lidt hårdt, hvilket mange jo gør når de har automatgear. Her kan den godt give nogle underlige ryk ved næste gearskift, men det er ikke noget jeg på nogen måde vil dumpe S90 på. Firehjulstrækket gør, at du aldrig mangler vejgreb og det er især en fornøjelse at køre med luftundervognen, som godt nok er ekstraudstyr til 38.500 kr., hvilket du ikke må spare væk.

Kabinen er logisk indrettet

Kabinen er indrettet på bedste svenske vis med få knapper og en stor multifunktionsskærm i midterkonsollen, hvor alt sådan noget som klimaanlæg, navigation, musik og diverse køreassistenter skal betjenes fra. Det fungerer godt med navigationen mellem omdrejningstæller og speedometer, og visuelt ser det drøngodt ud. Jeg er måske ikke så vild med det lyse læder og træpanelerne som testbilen her er udstyret med, men det er heldigvis valgfrit, og er du enig med mig, sætter du bare krydserne anderledes på slutsedlen. Der er i hvert fald ingen tvivl her, om at S90 er firmaklassens nye yndling. Gør dig selv den tjeneste, at se lidt nærmere på den. Du bliver ikke skuffet.

 

Volvo S90 D5 AWD Inscription

Pris: Denne bil kr. 810.325.- S90 fås fra kr. 600.325.-
EU-miks: 20,8 km/ltr.
Motor: 2,0 – fire cylindre
Transmission: Automatgear, otte trin
Ydelse: 235 hk ved 4000 omdr./min.
Moment: 480 Nm ved 1750 omdr./min.
Topfart: 240 km/t
0-100 km/t: 7,0 sek.
Bagagerum: 500 ltr.
Anhængervægt: m bremser 1800 kg – u bremser 750 kg
Længde/Bredde/Højde: 496/189/144 cm