DEL

I den fornyede XC90 får kunderne for første gang adgang til Volvos avancerede bremsesystem, der er baseret på kinetisk energiindvinding. Sammen med den eksisterende interne forbrændingsmotor skaber systemet en ny, integreret elektrificeret drivline, som markedsføres under Volvos nye B-emblem.

Den nye, elektrificerede drivline giver op til 15 procent brændstofbesparelse og lavere udledning, når bilen færdes i hverdagstrafikken.

Det nye brake-by-wire system spiller sammen med energiindvindingssystemet og reducerer brændstofforbrug og udledninger ved at genindvinde kinetisk energi under opbremsning. Intoduktionen af de nye B-emblem XC90-modeller er et stort skridt frem for Volvos elektrificerings ambitioner. De supplerer Volvos eksisterende T8 Twin Engine plug-in hybrid XC90.

Udvendig har Volvo opfrisket den originale XC90’s, prisvindende eksteriørdesign med blandt andet nye hjul, lakfarver og en mere moderne grill.

Indvendig er interiørdesignet det samme, men nyt er, at XC90 foruden den allerede eksisterende, syv-sædede version nu også kan bestilles i en seks-sædet udgave. Det betyder, at modellen bedre kan tilpasses kundernes ønsker og livsstil. Nye interiørmaterialer inklusive en uldblanding giver yderligere muligheder for at sætte sit eget præg på interiøret.

Da XC90 i 2015 blev bygget på Volvos egenudviklede platform, drivline og sikkerhedsteknologi, markerede den starten på Volvo Cars’ fornyelses- og forandringsproces. Den introducerede Volvo-mærkets nye ”ansigt”, som var kendetegnet af Thors Hammer forlygterne, og som introducerede den nye skalerbare produktarkitektur.

I perioden mellem 2015 og 2019 har teknologiske verdensnyheder og innovationer, der blev præsenteret på andre 90- og 60-serie modeller, også fundet vej til XC90.

Resultatet er, at Volvos SUV-topmodel er blevet mere avanceret siden introduktionen og har opnået et salg på indtil videre over 320.000 solgte enheder verden over.

Endnu mere sikkerhed

Hvad angår den aktive sikkerhedsteknologi tilbyder XC90 nu føreren hjælp med styringen via både City Safety og Blind Spot Information System. City Safety with Autobrake som kan genkende fodgængere, cyklister og store dyr.

Oncoming Lane Mitigation systemet, der først blev introduceret på XC60 kan nu også fås til XC90, mens Cross Traffic Alert teknologien nu også har en automatisk opbremsningsfunktion.

Alt dette sammen med sikkerhedskabinen, der er kernen i den passive sikkerhedsteknologi, gør XC90 til en af de sikreste biler i trafikken og understreger Volvos urokkelige tilgang til at udvikle så sikre biler som muligt.

Mens XC90 var den første Volvo med Apple Carplay integration, er den nu også kompatibel med Android Auto(dog ikke på det danske marked). Sensus infotainment systemet har fået flere opdateringer de senere år, som alle er indført på XC90. Hvor det er muligt, er Spotify musikstreaming tjenesten integreret i XC90.

Modelår 2020 udgaven af XC90 går i produktion i maj måned på Torslanda-fabrikken i Göteborg, og kan nu bestilles hos din Volvo-forhandler. Prisen er dog endnu ikke kendt.

 











Kommentarer