DEL

Toyotas mest populære model, Yaris, har været på gaden i seks år, så egentlig var det vel på sin plads med en ny model, men Toyota er pænt tilfreds med Yaris som den er, og derfor har den nu blot været igennem et facelift. Helt tilfreds har de nok alligevel ikke helt været, for Yaris har fået skiftet intet mindre end 900 dele. Nyt er blandt andet en del komfortudstyr og en omfattende sikkerhedspakke, hvor bilen selv kan bremse for forhindringer man som fører ikke har set, med helt op til 80 km/t.

Simpel teknologi

Toyota er verdens største og mest vidende hybrid-producent. I mere end 20 år har japanerne rodet med hybridteknologien, og der er ingen tvivl om, at der er styr på den del. En Toyota hybridbil har to elmotorer. Den ene bruges til at hjælpe benzinmotoren med fremdrift og på den måde bruges der mindre benzin. Den anden elmotor er mere en generator på strøm, der oplader batteriet når man slipper speederen og farten aftager. Når farten aftager, frakobles benzinmotoren og slukkes, hvor så generatoren kobles til hjulene og oplader batteriet. Simpelt og lige til.

Til praktikerens bykørsel

Man kan sige det på den måde, at en Yaris hybridbil faktisk er ligeså meget en elektrisk drevet bil som det er en benzindrevet bil. Det sker bare helt uden brug af strøm fra elnettet. Som fører kører du bilen som en hvilken som helst anden bil med automatgear. Bevares; det er lidt som om “noget” rykker i bilen når den bremser, men det vænner man sig som fører hurtigt til. Motoren støjer lidt når speederen er i bund ved høj hastighed på motorvejen, men min vurdering er nu heller ikke, at Yaris Hybrid er et motorvejsmissil. Yaris Hybrid er bilen til dig, der kører meget bykørsel og i øvrigt sætter praktikken over alt andet, og dem er der en del af. Hver gang Toyota har sendt 10 Yaris’er på gaden, så er de seks af dem hybrid-varianter.

Pænt forbrug

I starten skal jeg lige vænne mig til, at det mærkes som en gammeldags motorbremse hver gang jeg slipper speederen i testbilen her, men efterhånden som jeg får det prøvet nogle gange, tænker jeg egentlig ikke over det. I langt de fleste tilfælde kan jeg slippe speederen hen mod lyskryds og vejsving og på den måde spare brændstof som en anden økotripper. Jeg tager mig selv i flere gange at tjekke det faktiske forbrug, der viser, at jeg egentlig godt kan finde ud af, at køre bilen ret så økonomisk. Mellem 59 og 75 procent af min kørsel i blandet trafik er på lidt mere end 600 km sket uden brug af benzinmotor. Yaris Hybrid kan ifølge Toyota køre 30,3 km/ltr. Mit faktiske forbrug havnede på 26,6 km/ltr. Det er vist ganske pænt

Anhængertræk er no go

Siddekomforten er godkendt bag rattet, men heller ikke mere. Jeg savner et armlæn til højre arm, hvilket ikke er en mulighed på ekstraudstyrlisten. Yaris Hybrid er egentlig en ganske fin bil, men jeg gad godt, hvis man snart finder ud af, at få hybridsystemet kalibreret og gjort klar til trailerkørsel. Yaris Hybrid er ikke godkendt til anhængertræk, så har du behov for af og til at trække rundt med en trailer eller en mindre campingvogn, så er det altså ikke en Yaris Hybrid du skal vælge. Her skal du i stedet kigge efter varianter med traditionel benzin- eller dieselmotor. Så kan du nemlig køre alt det, du vil, med noget på krogen.

Toyota Yaris Hybrid H2 Premium

Pris: Denne bil 211.068,- Yaris fås fra 119.870,-
EU-miks: 30,3 km/ltr.
Motor: Fire cylindre turbobenzin + to små elmotorer
Ydelse: 100 hk ved 5.500 omdr./min.
Moment: 111 Nm ved 3.600 – 4.400 omdr./min. 169 el
Topfart: 165 km/t
0-100 km/t: 11,8 sek.
Køreklar vægt: 1.175 kg
Tilladt anhængervægt: 0 kg m bremser – 0 kg uden bremser
Bagagerum: 286 liter
Længde/Bredde/Højde: 3.945/1.695/1.510 mm

DEL
Forrige artikelVolvo viser ny XC40
Næste artikelDanmark bliver bilkirkegård
Kim er Biltesterens ansigt udadtil. Han har beskæftiget sig med test af biler siden 2006. Først på et større regionalt dagblad, senere på diverse trykte magasiner. Siden januar 2016 har Kim været manden bag Biltesteren, som efterhånden er vokset til at være Danmarks næststørste onlinemedie om nye biler.