DEL

Toyota RAV4, der for første gang så dagens lys i 1994 kommer nu i en helt ny og femte generation. Allerede ved første øjekast på den nye RAV4 ser man tydeligt den omfattende fornyelse med et mere maskulint og kantet udvendigt design. Til trods for det ændrede ydre syner RAV4 med en øget frihøjde og det bredere udtryk fortsat ret robust og signalerer samtidig høj kvalitet.

Den nye RAV4 måler med en længde på 4,6 meter stort set det samme som den nuværende generation, og mens udhænget for og bag er mindsket en smule, har Toyota samtidig øget afstanden 30 mm mellem akslerne for at høje komforten i kabinen yderligere. Bagagerummet sluger flere liter end nogensinde før, og fleksibiliteten er i højsædet med dobbeltbunden, sidenettene og de let foldbare bagsæder. Samtidig er den nye RAV4 blevet 10 mm bredere, hvilket også medvirker til at øge passagernes komfort i kabinen.

Det vil være muligt at vælge mellem to nye TNGA-drivlinjer. Begge er både mere brændstoføkonomiske og samtidig også kraftigere, end det man kender fra den nuværende RAV4. Den mest populære bliver uden tvivl en ny hybridmotor, der kombinerer en 2.5-liters benzinmotor med to elmotorer, hvoraf den ene i den firehjulstrukne udgave udelukkende driver baghjulene. På den måde optimeres brændstofforbruget betydeligt til trods for det ellers normalt benzinslugende firehjulstræk.

Toyotas trumfkort

Hybridteknologien vil i den nye RAV4 fortsat være et af Toyotas trumfkort og appellerer stærkere end nogensinde før til danskerne, der for længst har taget hybridudgaven af RAV4 til sig. Otte ud af ti solgte RAV4 er nemlig i dag med hybridmotor.

En ny 2.0-liters benzinmotor bliver alternativet for de, der ikke tiltales af hybrid. I benzinudgaven vil det være muligt at vælge mellem manuelt eller automatgear. Hybridudgaven kommer altid med det automatiske CVT-gear, der også har fået en overhaling, hvilket gør oplevelsen bag rattet til en endnu større fornøjelse.

Den nye RAV4 bliver for første gang bygget på en helt ny platform baseret på Toyotas nye TNGA-filosofi (Toyota New Global Architecture), der handler om at bygge endnu bedre biler på både smartere og mere økonomisk vis. Den nye såkaldte K-platform, som RAV4 deler med sedanen Camry, gør, at det trods den hævede siddehøjde har været muligt at sikre et ekstra lavt tyngdepunkt, en optimeret vægtfordeling, en stivere konstruktion og et mere stabilt og præcist styretøj. Dermed er der skabt grobund for markant bedre køreegenskaber.

TNGA-platformen bidrager udover bedre køreegenskaber også til større sikkerhed, og den nye RAV4 vil naturligvis også rumme den nyeste generation af Toyotas omfattende sikkerhedspakke Toyota Safety Sense med bl.a. automatisk nødbremse for både objekter og fodgængere samt aktiv vognbaneassistent.

Som det ser ud nu, kommer den nye RAV4 til Danmark i begyndelsen af 2019.

Kommentarer