DEL

Vi køber hybridbiler som aldrig før. Toyota, der er en af de helt store spillere på hybridmarkedet, har solgt 3.356 hybridbiler i første halvår af 2016. Det er mere end en tredobling sammenlignet med første halvår året før, hvor 1.038 fabriksnye Toyota hybridbiler trillede ud på de danske veje.

En af årsagerne til den markante fremgang for hybridbilerne i Danmark er, at flere og flere har fået øjnene op for de mange fordele, der er forbundet med at eje en hybridbil, lyder forklaringen fra Toyota.

– Mange hybridbilejere fremhæver den mere komfortable og stressfri oplevelse bag rattet sammenlignet med traditionelle benzin- eller dieselbiler. Og så hører vi også, at de særligt lave driftsomkostninger med en halvårlig grøn ejerafgift på 310 kr. og en benzinøkonomi på op til 33 km/l i de mest økonomiske modeller vægter højt, fortæller pressechef Anders Tystrup hos Toyota Danmark.

Han ser vores eksplosivt stigende interesse for hybridbiler som selvforstærkende.

– I takt med at flere får kendskab til hybridbilens mange fordele, bliver det også fortalt videre til venner og familie. Vi oplever også, at folk bliver helt solgt, når de først har prøvet en hybridbil og oplevet den støjfrie, glidende kørsel. Og så gør det jo heller ikke noget, at man samtidig er med til at gøre noget godt for klimaet og miljøet, siger Anders Tystrup.

Prisen har naturligvis også en betydning for hybridbilens kraftigt stigende popularitet i Danmark. Hybridbiler er de seneste år generelt blevet billigere.

 

Kommentarer