DEL

Ja, den er klistret til med Toyota-logoer, men det betyder ikke, at Proace Verso er en Toyota helt ind i hjertet. Den kunne ligeså godt være en Citroën eller en Peugeot, for den er bygget i det nordlige Frankrig på en fabrik der er ejet af koncernen PSA, som udover at eje de to førnævnte bilmærker også ejer tyske Opel og det lille franske niche-mærke DS. Som fan af Toyota får den oplysning det måske til at løbe koldt ned ad din ryg, men det er nu engang sådan, det er. Og i det daglige mærker du ikke noget til, at Proace Verso ikke sådan helt er en Toyota med japansk dna.

Toyota Proace Verso – dyr familiebus

Toyota Proace Verso er ikke “bare” en kassevogn med en håndfuld sæder bagi. Toyota siger selv, at Proace Verso er en ny Hiace, da den hæderkronede varebil ikke længere produceres. Så med andre ord vil jeg sige, at Proace Verso er en mellemstor luksus varebil med de lækreste bagsæder, du kan forestille dig. Den fås i tre udstyrsvarianter; Family, Shuttle og VIP. Testbilen her er en VIP som koster den nette sum af 799.990 kroner. Ja, du læser skam rigtigt – Toyota Proace Verso VIP koster 800 af de lange! Det er rigtig mange penge for en Toyota eller hvad vi nu skal kalde den, selvom den faktisk har en del at byde på.

Toyota Proace Verso – total VIP

Bare fordi den kan, så er det da fedt, at de to skydedøre kan åbnes og lukkes via nøglen. Det er især noget, der imponerer min 10-årige søn og flere af gutterne fra hans fodboldhold, da jeg frivilligt har tilbudt at køre til holdets udekamp. Jeg kan have fem børn i bilen som sædeopsætningen er her med fire enkelte VIP-sæder bagi, og for første gang nogensinde er der kamp om, hvem der skal sidde på de fire pladser bagi, da sæderne vender sådan, at man sidder ansigt til ansigt. Det plejer jo altid at være sådan, at børnene kæmper om, hvem der skal sidde foran. Proace Verso kan desuden fås med to bænksæder så der er plads til tre på hvert sæde. 

Toyota Proace Verso – elendige kopholdere

De fem børn i bilen er også ret imponeret over, at der er borde mellem sæderne, men bordene bliver hurtigt et irritationsmoment for børnene, da det viser sig, at deres helt almindelige halvliters vandflasker slet ikke står stabilt i kopholdere under kørslen. Flaskerne vælter frem og tilbage for et godt ord så de til sidst må sidde med flaskerne i skødet. Jeg forstår ganske enkelt ikke, hvorfor man ikke lige tjekker op på den slags inden man sætter sådan en anordning i produktion, men sådan er det desværre tit med biler, der har franske gener. Den var i hvert fald aldrig gået, hvis det var en ægte Toyota, for den slags har de normalt helt styr på i Japan. 

Toyota Proace Verso – masser af udstyr

Jeg selv er imponeret over en alenlang udstyrsliste på Proace Verso VIP, som blandt andet byder på lædersæder med massagefunktion i forsæderne, head up display, motorforvarmer, køling i handskerummet som i praksis kan bruges som et mindre køleskab, 230 volts stik bagi, LED læselamper bagi, solgardiner bagi, og mørktonede ruder i bag, så fodboldspillerne deromme kan føle sig lidt VIP-agtige på vej til kamp. Derudover har den Toyota Safety Sense som er en pakke med vejskilteassistent, blind vinkel assistent, automatisk nødbremse, førertræthedsregistrering, vognbaneassistent og automatisk op- og nedblænding af fjernlys. Altså har Toyota Proace Verso masser af moderne sikkerhedsudstyr. 

Toyota Proace Verso – ikke helt uinteressant

Proace Verso fås med enten 150 eller 180 hestekræfter fra en to-liters dieselmotor. Den med de fleste hypper tilbydes kun med en seks-trins automatgearkasse, mens den med de 150 hk kun kan fås med seks manuelle gear. Testbilen her er den med de 180 heste, men af og til virker det ikke helt som om alle heste er kommet ud på folden. Især når alle sæder er i brug er det som om den godt kunne bruge nogle flere kræfter, så jeg tør da sket ikke tænke på, hvordan den oplevelse må være i den med de 150 hestekræfter. Dog er det til Proace Versos fordel, at jeg sidder højt og har et godt overblik over trafikken, og skulle jeg vælge mellem den her og en syvpersoners crossover eller SUV til 800.000 kroner så vil jeg alligevel ikke fraskrive Proace Verso. Det tiltaler mig nemlig, at der er masser af plads i den. Jeg gider bare ikke sidde i midten på tredje række.  

    

Toyota Proace Verso VIP

Pris: Denne bil kr. 799.900,- Proace Verso fås fra kr. 549.900,-
Brændstofforbrug(WLTP): 16,5 km/ltr.
Motor: Fire cylindre, turbo
Ydelse: 177 hk ved 3.750 omdr./min.
Moment: 400 Nm ved 2.000 – 2.500 omdr./min.
Topfart: 170 km/t
0-100 km/t: 10,1 sek.
Egenvægt: 2.004 kg
Tilladt anhængervægt: 2.200 kg m bremser – 750 kg uden bremser
Bagagerum: 550/980 liter
Længde/Bredde/Højde: 4.959/1.920/1.899 mm

Kommentarer