DEL

Den er vitterlig ikke særlig køn, den nye Toyota Prius. Udseendsmæssigt er det faktisk blevet en smule værre siden den første Toyota Prius kom på gaden i 1997 og dermed var foregangsbil for den hybridteknologi vi kender i dag. Var det ikke for datidens uklare forlygteglas kunne en Prius fra dengang vel egentlig godt ligne en bil japanerne kunne smide på gaden som en ny bil den dag i dag. Det vidner lidt om, hvor konservative Toyota er i deres tankegang. Godt nok er de begyndt at ændre karakter, hvor især den nye C-HR pynter i gadebilledet, men med hensyn til Prius, er alt ved det gamle.

Høj pris

Alene prisen afskrækker nok de fleste, der går rundt med overvejelser om en hybridbil. En Prius starter prismæssigt på den grimme side af 400.000 kroner. Starter! Indstigningsprisen er enorme 409.880 kroner. Så skal den have metallak, navigation, gulvmåtter og lidt andet nødvendigt ekstraudstyr, og prisen er tættere på 450.000 kroner end godt er. Så skal man virkelig være inkarneret Toyota-fan eller have en underlig bilsmag for at skrive under på en slutseddel, hvor overskriften er ny Toyota Prius.

Teknisk genistreg

På den tekniske front har jeg absolut intet at klage over. Toyota kan det pjat med at lave en gedigen hybridbil, og jeg klapper i mine store hænder over den nyudviklede motorkonstruktion med en termisk virkningsgrad på hele 40 procent. På dansk betyder det, at man mister 60 procent af energien i benzinen, men for langt de fleste andre motorer ligger virkningsgraden og roder rundt nede mellem 20 og 30 procent. Samspillet med elmotoren er uovertruffent, hvor den får sin energi, hver gang bilen triller hen mod et rødt lyskryds, ned ad en bakke eller hver gang der bliver bremset. Der er således ikke tale om en bil der skal lades med et elkabel.

Ganske fin gearkasse

Gearkassen er af typen CVT. Det er sådan en man enten godt kan lide eller også bryder man sig bestemt ikke om den. Jeg er typen der hælder mest til det første. Jeg har ikke noget imod, at den skifter gear konstant, for skiftene sker næsten som i en dobbeltkoblingsgearkasse, hvor du næsten ikke mærker skiftene. Bevares; du kan sagtens få den til at lyde som om det er bedstemor der filer lidt på koblingen, mens motoren snupper en masse omdrejninger, men det er som om den i det store hele blot gør, hvad den får besked på. Gearvælgeren er i øvrigt utrolig nem at betjene på trods af det lidt spøjse udseende.

Urealistisk forbrugstal

Ved igangsætning er det i ni ud af 10 tilfælde elmotoren, der begynder at arbejde. Accelerationen foregår ganske lydløst og problemfrit, men efter kort tids kørsel går forbrændingsmotoren i gang. Det sker dog ikke med vibrationer som i en del andre hybridbiler, men ganske stille og roligt. Toyota hævder, at den nye Prius kan køre 33,3 km literen. Det er dog i en drømmeverden. Jeg kunne ikke få den til at køre mere end 28 km literen over en strækning på knap 80 kilometer. På længere ture med blandet kørsel var mit forbrug nærmere 24 km literen, men det er jo et eller andet sted faktisk også ganske acceptabelt. Og husk så lige, at Toyota har en ganske fin garanti. På tre år eller 100.000 km er der fuld garanti på bilen, og hele fem år på hybriddelen. Det er også værd at tage med.

Toyota Prius 1,8 VVT-i H3

Pris: Denne bil 438.880,- Prirus fås fra 409.880,-
EU-miks: 33,3 km/ltr.
Motor: Fire cylindre – benzin
Ydelse: 122 hk (98 benzin/72 el)
Moment: 142/163 Nm benzin/el ved 3600 omdr./min.
Topfart: 180 km/t
0-100 km/t: 10,6 sek.
Tilladt anhængervægt: 725 kg med og uden bremser
Bagagerum: 502 ltr.
Længde/Bredde/Højde: 4540/1760/1470 mm

Kommentarer