DEL

Med den nye konceptbil Fine-Comfort Ride udvider Toyota perspektiverne for fremtidens brintbil. Toyota har forsket og udviklet inden for brintteknologier i over 20 år og introducerede for to år siden verdens første dedikerede brintbil Mirai, der betyder fremtid på japansk. Fine-Comfort Ride konceptbilen er endnu et stort skridt på Toyotas brintrejse i fremtiden.

Optankning på tre minutter

Ligesom Mirai udleder Fine-Comfort Ride brintbilen hverken CO2, farlige kvælstoffer eller sundhedsskadelige partikler. Det eneste, der kommer ud af udstødningen er rent vand. Rækkevidden for konceptbilen er op til 1.000 km ifølge den japanske testcyklus, og det tager kun omkring tre minutter at tanke bilen op med brint, hvorefter det er muligt at køre nye 1.000 km.

Hurtig som en potent elbil

En brændselscelle sørger løbende for at producere strøm til brintbilens elmotor, som yder 310 kW, hvilket er ligeså kraftfuldt som nogle af de hurtigste eldrevne biler. Accelerationstiden fra 0 til 100 km/t. er blot 5,4 sekunder, og topfarten er 220 km/t. – stadig med rent vand som eneste spildprodukt under kørslen.

Nydelse og komfort

Udover hensynet til klimaet og miljøet har Fine-Comfort Ride også fokus på, at køreoplevelsen skal handle om andet end blot, hvilken motor der ligger under motorhjelmen. Navnet Fine står for ”Future IN Electrified Vehichle”, der oversat til dansk betyder fremtid i et elektrisk køretøj. Det skal signalere den nydelse og komfort, som Toyota mener er synonym med den nye konceptbil. Fine-Comfort Ride skal nemlig også ses som et forsøg på at skabe et komfortabelt rum for transport, der på alle måder optimerer køreturen, så den bliver mere end bare en køretur.

Individuel sædeindstilling

Både interiør og eksteriør er designet således, at turen bliver så behagelig som muligt. Med et strømlinet ydre, der er bredere foran og på midten af bilen end bagtil, er der gjort så meget plads som muligt til alle tre sæderækker inde i bilen. Dermed er der rig mulighed for, at de seks passagerer, der er plads til, kan indstille deres sæder, præcis som de ønsker – og om de skal vende med eller imod køreretningen.

Rullende kontor

Netop sæderne er lavet med henblik på, at bilen kan fungere som kontor for både enkeltpersoner og flere personer. Dermed forsøger bilen også at lette overgangen mellem arbejde og transport, og den kan nærmest fungere som et mødelokale på hjul. Fra både fører- og passagersæderne er der fri adgang til den kunstigt intelligente agent (AI-agent), som forsyner alle i bilen med relevant information via skærme i både sæder og ruder, og som tilpasser sig efter hver enkelt persons adfærd og humør i bilen. Hvornår Fine-Comfort Ride vil kunne ses på vejene vides endnu ikke.

Kommentarer