DEL

Det er kun godt et år siden, at Toyota for første gang viste den femte og helt nye generation af sportsvognen GR Supra, frem for offentligheden. Dengang bød motorpakken udelukkende på en kompetent og effektfuld sekscylindret 3.0-liters rækkemotor fra BMW med 340 hestekræfter med en accelerationstid fra 0 til 100 km/t. på 4,3 sekunder – helt i tråd med den tunge arv, den baghjulstrukne sag skal løfte fra tidligere generationers udgaver af Supra.

Nu er Toyota klar til at udvide motorprogrammet i Supra i form af en ny firecylindret 2.0-liters turbomotor som ligeledes er hentet hos BMW med 258 hestekræfter og et drejningsmoment på 400 Nm. Den nye motor skal supplere den kraftigere 3.0-liters rækkemotor og være med til at gøre Toyota Supra interessant for endnu flere.

Selvom at den nye firecylindrede motor godt nok har færre hestekræfter, betyder en vægtreduktion på 100 kg, lover Toyota, at Supra 2.0 fortsat vil opføre sig som en køreglad og hurtig sportsvogn – endda med endnu skarpere køreegenskaber som følge af den lavere vægt.

Den optimale 50/50-vægtfordeling mellem for og bag er nemlig bevaret ved at placere den mere kompakte frontmotor længere tilbage og dermed endnu tættere på midten af bilen, ligesom det blot tager 5,2 sekunder at nå 100 km/t.

Sportslig fornøjelse

2.0-liters turbomotoren med twin-scroll teknologi, der eliminerer turbotøven, er som sin 3.0-liters storebror sammenkoblet med en 8-trins automatgearkasse fra ZF, som jo bestemt ikke er en dårlig ting når det handler om sportslig fornøjelse.

Toyota har ikke lagt begrænsninger på produktionen af den nye GR Supra 2.0, men bygger i forbindelse med introduktionen i Europa i alt 200 særlige udstyrsudgaver med den nye motor, der får navnet Fuji Speedway Edition. De får alle udvendigt en unik hvidmetallic lakering med kontrastfarvede matsorte 19” alufælge og røde sidespejlskapper, mens kabinen prydes af et instrumentpanel med flere kulfiberdetaljer og et i øjnefaldende rødt og sort sædebetræk i Alcantara-stof – de samme røde og sorte farver, som kendetegner Toyotas motorsportsafdeling, Toyota Gazoo Racing.

Derudover vil både et aktivt differentiale, en adaptiv variabel undervogn og særlige sportsbremser være standard i den begrænsede variant – finesser, som også er en del af den sportspakke, der kan tilvælges i standardudgaven af GR Supra 2.0. Det er endnu uklart, om nogle af de 200 særlige eksemplarer med navnet GR Supra Fuji Speedway Edition kommer til Danmark.

Sikkert er det dog, at Toyota åbner for salget af normale udgave af GR Supra 2.0 i Danmark i løbet af foråret. Priser og udstyrsvarianter bliver offentliggjort tættere på salgsstart.

Kommentarer