DEL

“If it ain’t broke, don’t fix it”. Sådan siger et engelsk ordsprog, og jeg er i tilfældet her tilbøjelig til at give den der fandt på ordsproget helt ret. Toyotas flagskib, Land Cruiser, har siden midten af 1950’erne lagt modelnavn til en bil fra Toyota, hvor japanerne stjal navnet fra en amerikansk bil, der hed Studebaker – Land Cruiser. I første omgang var Toyota Land Cruiser dog ikke en stor firehjulstrækker, men derimod en lille stærk bil, primært til brug for den japanske hær. Først i 1984 blev Land Cruiser en stor og pompøs firehjulstrækker som vi kender den i dag. Og nærmest som et andet kvalitetsstempel, så har Toyota med deres Land Cruiser været synonym for kram, der altid holder.

Den ligner sig selv

Der er ikke sket det store udseendemæssigt med Land Cruiseren i mange, mange år. Selvfølgelig er den blevet opdateret i takt med tiden, men det generelle look ligner både udvendig og indvendig en Land Cruiser fra 1990’erne. Men det gør faktisk slet ikke noget. I en tid, hvor flere og flere bilmærker prøver at ligne hinanden mere og mere, er det dejligt befriende, at Toyota stædigt fastholder sit gamle look når vi snakker Land Cruiser. I mange år var Land Cruiseren udstyret med en 190 hestes treliters dieselmotor, men den går ikke længere, så nu fås den i stedet med en 2,8 liters dieselmaskine med 177 hk. Og så er den så stærk, at den må trække tre ton på krogen.

Den gynger og vipper

Den nye motorkonstellation er faktisk den primære årsag til at vi nu tester Toyota Land Cruiser. For med en mindre motor i en bil der stadig vejer godt til og ellers ligner sig selv, må da alt andet lige betyde noget i negativ retning. Og ja; det gør det faktisk, men det er ikke noget, der som sådan dumper den nye Land Cruiser. Den gamle model havde fem fremadgående automatgear. Den nye har seks, og jeg tror faktisk, at det er det ekstra gear, der redder Land Cruiserens røv. Det er dog ikke på landevej eller motorvej, Land Cruiseren har sin styrke. Den er tung og doven og der går en halv Joey Moe-sang inden jeg rammer 100 km/t, og når jeg er oppe i den høje hastighed så skal der ikke mange ujævnheder til før jeg føler, at jeg er ombord på færgen mellem Hirtshals og Kristiansand i høj sø. Det gynger og vipper pænt meget. Den adaptive fartpilot er elendig og undervognen er ikke afstemt korrekt. Den er blød, men alligevel gyngende, hvilket er lidt ærgerligt.

90’er flashback

Inde i kabinen får jeg flashback til 1990’erne. Testbilen her er med højeste udstyrsniveau. Det er det, Toyota kalder for T4. Instrumenteringen er en blandet landhandel af diverse isenkram fra dengang, og det er som om, japanerne ikke helt har kunnet blive enige med sig selv om, hvordan det hele skulle bindes sammen. Der er ingen rød tråd, men det er ikke nødvendigvis ment negativt. Jeg bryder mig ikke om det billige plastik, der skal ligne træindlæg, og jeg kan heller ikke rigtig forenes med infotainmentskærmen, der ikke helt fungerer efter anvisningerne. Til gengæld kan jeg faktisk godt lide de mange knapper, der er så store, at de kan betjenes ude i terrænet selv om Land Cruiseren gynger mere end Englands-båden gjorde i 1990’erne når vi brækkede os i rælingen på vej hjem fra engelsk fodbold, dengang det var noget ved, at tage over og se Queens Park Rangers banke Manchester United i den daværende engelske 1. division.

I sit es når der skal arbejdes

Land Cruiseren er svær at parkere parallelt og i bås. Ikke så meget på grund af størrelsen, men simpelthen fordi den er så tung. Motormæssigt har den i forhold til forgængeren fået mere moment. Helt nøjagtig 30 Nm og det kan mærkes. Kør en tur i terræn, og du kommer sikkert igennem alting takket være et fantastisk reduktionsgear. Med funktionen Multi Terrain Select tilpasser den selv gearkasse, motor, affjedring og aksler efter underlaget. Den er endvidere udstyret med Crawl Control. Det er sådan et system, som gør det muligt at indstille lav terræn-hastighed, så systemet faktisk selv styrer bremser og speeder. Og så er den et eminent trækdyr. Jeg havde en 2200 kg tung Hobby campingvogn på krogen, hvor Land Cruiseren magtede opgaven til topkarakter med lave omdrejninger i femte og sjette gear. Så konklusionen må være: Skal du bare cruise er Land Cruiseren no go, men sætter du den på arbejde, er den absolut i sit es.

Toyota Land Cruiser 150 2,8 D 4-D T4 Aut.

Pris: kr.1.094.603,- land Cruiser fås fra kr.674.590,-
EU-miks:13,5 km/ltr.
Motor: 2,8 l R4
Ydelse: 177 hk ved 3400 omdr./min.
Moment: 450 Nm ved 1600 omdr./min.
Topfart: 175 km/t
0-100 km/t: 12,7 sek.
Bagagerum: 621-1151-1934 ltr.
Længde/Bredde/Højde:4780/1885/1890 cm

Kommentarer