DEL

Toyota har ikke i nyere tid skabt en bil, hvor man med rette kunne sige “whauw” efterfølgende. Måske har der været en snert af det når vi taler sportsvognen GT86 – og så alligevel ikke helt. Det er med andre ord lang tid siden, Toyota virkelig har produceret en bil, som appelerer til den bilkøber der, foruden den gode kvalitet, også gerne vil have en bil med en vis portion smartness over sig. Sådan er det ikke længere. Nu er den japanske bilgigant nemlig vågnet op fra tornerosesøvnen og er med den vovede crossover, C-HR, klar til at indtage en del af markedet i et heftigt voksende segment.

Det betyder C-HR

Biltesteren.dk er taget til Madrid for at se nærmere på den nye Toyota C-HR, som får dansk premiere i januar 2017. C-HR er i øvrigt forkortelsen for Coupé High Rider. Første gang bilen blev præsenteret for publikum i dens endelige form, var på den store biludstilling Paris Motor Show, i september 2016. Her var vi ikke blege for at kalde C-HR for udstillingens smukkeste nyhed sammen med Peugeot 3008. Toyota C-HR repræsenterer en ny stil for Toyota, og hvor er det dejligt befriende, at det ellers så stokkonservative mærke tør sætte en så markant skabning, som C-HR vitterligt er, i produktion. Og så er det meget tiltalende, at materialevalget er i en kvalitet, der er noget over, hvad vi normalt ser i en Toyota.

Toyota-køberen bliver ældre og ældre

Nu er det jo ikke fordi Toyota ikke kan sælge biler. De sælger skam masser af biler. Problemet er bare, at den traditionelle Toyota-køber bliver ældre og ældre. Derfor skal nye kundegrupper erobres, og de første japanerne går efter, er firstmooverne. Det er ham, eller hende, der ikke er bange for at være først med det sidste nye. Man går også efter singler eller yngre par uden børn, og dem, der har orden i økonomien. Endelig går man også efter ham den evigt unge mand mellem 45 og 55 år, der endnu ikke helt har opdaget, at han er blevet ældre og måske i virkeligheden burde kaste blikket over en knap så vovet bil.

Signalværdi og prestige

Interiøret er på én gang kompakt og rummeligt. Der er masser af plads, men det lave tag og mørke bagsæde gør kabinen til et dystert sted at være, uden at det som sådan skal opfattes negativt. Dog er det ikke nemt for børn at kigge ud af sideruderne, da ruderne er smalle, men sådan er det jo i en coupé-bil. Udstyrsniveauerne starter højt. Adaptiv fartpilot, regnsensor, LED kørelys, tozonet klimaanlæg, Toyota Touch 2,Toyota Safety Sense, bakkamera og 17-tommer alufælge er alt sammen standardudstyr, hvilket i dén grad klæder Toyota, så C-HR kan sælges med masser af udstyr til indstigningspris og derved sende godt med signalværdi og prestige ud i samfundet.

Savner diesel og GT-variant

Den nye Toyota C-HR kommer i to motorvarianter. En traditionel benzinudgave med 116 hk og en hybridvariant med 122 hk. Hvor den førstnævnte fås med enten en manuel sekstrins gearkasse eller en automatgearkasse, fås hybridvarianten med den transmission, der hedder e-CVT – i folkemunde kaldet milliongear – en automatgearkasse, der i øvrigt er udviklet af Subaru. Toyota regner med, at syv af 10 solgte C-HR’er i Danmark vil være hybridbiler. Det kan der kun være enighed i herfra. Hvor den “normale” variant godt kan føles en anelse sløv ved især lave omdrejninger, er der straks mere spræl i hybridvarianten. Her kunne man måske godt ønske sig en dieselvariant med et bedre bundtræk, eller måske en GT-variant med markant flere hestekræfter, men såvidt Biltesteren.dk erfarer, er der ingen planer om disse varianter i første ombæring.

Anbefalingen er klar

Hybridudgaven er ikke som hybridbiler var engang. Den sætter blidt i gang via elmotoren alene, og når så forbrændingsmotoren tager over, mærker du det stort set ikke. Den har en meget lydsvag motorgang – selvfølgelig når der køres på strøm alene, men også når forbrændingsmotoren klarer opgaven. Den har en lavere topfart(170 km/t) i forhold til benzinvarianten (190 km/t), hvilket dog ikke kommer til at betyde noget som helst i dagligdagen. Anbefalingen er klar herfra: Er du hooked på en Toyota C-HR så overvej kraftigt hybridversionen. Ikke alene kører du længere på en liter benzin sammenlignet med 1,2’eren, men den kører også markant bedre. Og så er den faktisk kun 30.000 kroner dyrere end den billigste benzinvariant, der fås til priser fra 289.000, hvilket jo bestemt også er værd at tage med i overvejelserne.

Kommentarer