DEL

Det er ved at være rigtig mange år siden, vi kunne sige, at en Toyota var en fed bil. Robustheden, de lidt neutrale køreegenskaber og tilfredse kunder har fulgt med Toyota op gennem årene, men Toyota har også kunnet se i statistikkerne, at den typiske Toyota-kunde bliver ældre og ældre. Derfor måtte man tænke ud af boksen, og gøre noget for at få et yngre publikum, hvis ikke Toyota skulle ende med at blive et bilmærke, der var engang. En ung dansk knægt fra landsbyen Vammen nær Viborg, Stephan Jubt Rasmussen, fik opgaven at designe en Toyota til et yngre publikum.

Flot og spændende gadebil

Og man må sige, at det i dén grad er lykkedes. Toyota C-HR er blevet lige præcis det, den gerne skulle blive: en bil til den, der tør tage springet ud i en lidt mere vovet bil, der ikke ligner alle de andre biler ude på vejene. Toyota C-HR er bilen til first movere og andre, der ikke er blege for at skeje ud med deres valg af bil. C-HR var konceptbil hos Toyota i 2015 på den internationale biludstilling i Frankfurt, og sidste år på biludstillingen i Paris var C-HR sammen med Peugeot 3008 udstillingens klart flotteste og mest spændende gadebil.

Fede styreegenskaber

Toyota C-HR ér virkelig en flot bil. Jeg er vild med det vovede, kantede design. Testbilen her er basisvarianten “C-Ult” som har en 1,2 liters turbobenzinmotor med 116 hk ude under motorhjelmen. I øvrigt en motor, der er magen til den motor, der ligger i en Toyota Auris. Lige her kunne jeg måske godt ønske mig lidt flere hestekræfter, men indtil videre er det ikke en option. Til daglig pendling og bykørsel er der dog ingen problemer. Her klarer den opgaven til fuld tilfredshed. Styreegenskaberne er knivskarpe, og jeg kan ikke huske, at jeg har kørt i en Toyota før, der har så fede styreegenskaber.

Svævende infotainmentskærm

I kabinen er designet endnu mere vovet, men ikke på en ufed science fiction agtig måde. Den har kant, og det virker yderst tiltalende på mig. Normalt kan jeg klart bedst lide, at en infotainmentskærm er bygget ind i midterkonsollen, men den løsning, der er gjort her i C-HR, hvor skærmen nærmest svæver oven på konsollen, kan jeg faktisk også godt lide. Og så ser det drøngodt ud, at kabinen i testbilen her har masser af finish i blå nuancer. Det er igen noget, der er med til at give bilen kant og karakter. Eneste anke omkring kabinen er, at der er et meget ringe udsyn bagud på grund af de brede bagstolper.

Fantastiske Toyota er tilbage

I øvrigt er det er sjældent, at jeg har kørt i en bil, hvor jeg får så mange nysgerrige blikke kastet efter den, som tilfældet har været i Toyota C-HR. Flere er kommet hen til mig, og har spurgt, hvad det er for en bil jeg kører rundt i, og når jeg så har fortalt dem, at det skam er en Toyota, har de kløet sig lidt i nakken, og fået et smil på læben. Når jeg så fortæller, at den tilmed er designet af en ung dansker, så smiler de endnu mere. Tilbage i 1980’erne brugte Toyota sloganet “Fantastiske Toyota.” Det kan de godt hive frem igen. Fantastiske Toyota er tilbage, og det kan både japanerne og vi danskere juble over.

Toyota C-HR 1.2T C-ULT

Pris: Denne bil 326.250,- C-HR fås fra 293.870,-
EU-miks: 16,7 km/ltr.
Motor: Fire cylindre, 1,2 liter turbobenzin
Ydelse: 116 hk ved 4.000 omdr./min.
Moment: 185 Nm ved 1.500 – 4.000 omdr./min.
Topfart: 190 km/t
0-100 km/t: 10,9 sek.
Tilladt anhængervægt: 1300 kg m bremser – 720 kg uden bremser
Bagagerum: 377/1.160 ltr.
Længde/Bredde/Højde: 4360/1795/1565 mm

Kommentarer