DEL

Ligesom Toyota i 2016 valgte ikke at introducere dieselmotor til crossoveren C-HR, så introducerer Toyota heller ikke dieselmotor i den nye generation Auris, men udelukkende benzin og hybrid. Den nye Toyota Auris kommer således med tre forskellige drivlinjer – én turbobenzinmotor med 116 hestekræfter og to forskellige hybridmotorer med henholdsvis 122 og 180 hestekræfter.

En massiv efterspørgsel på Toyotas hybridbiler fra kunder over hele Europa betyder således, at Toyota vil udfase dieselmotorer i alle nye personbiler i Europa allerede i løbet af 2018. Andelen af Toyotas hybridsalg overgik allerede dieselsalget i 2015. Siden da er hybridsalget steget yderligere, mens dieselsalget er faldet betydeligt. Når det handler om varebiler, er der som regel et forretningsmæssigt behov for fx ekstra trækkræft og last. Så her vil Toyota fortsat tilbyde den nyeste dieselteknologi. Man kan således stadig få Land Cruiser 150, Hilux og Proace med dieselmotorer.

Fire ud af ti solgte Toyotaer i Europa i 2017 var hybridbiler – svarende til 406.000 hybridbiler. Det er en stigning på 38 procent sammenlignet med året før. Til sammenligning udgjorde Toyotas salg af biler med dieselmotorer blot 10 procent af det samlede salg i Europa.

Toyota har om nogen vist vejen inden for hybridteknologi i over 20 år. I flere år har hybrid været det dominerende valg for flere Toyota-modeller. Hele otte ud af ti kunder valgte i 2017 hybrid til deres seneste model, C-HR. Som led Toyotas el-strategi udvider japanerne nu udbuddet af hybridmotorer med en ny og mere kraftfuld 2.0-liters hybridmotor. Første bil, der får denne motor, bliver altså den nye generation Auris.

Kommentarer