DEL

Tallene taler for sig selv når vi nu fortæller, at Toyota her i landet har solgt flere end 58.000 eksemplarer af den lille Aygo siden introduktionen i 2005. Det er store tal. Faktisk indtager Danmark en sjetteplads på listen over salgstallene i Aygo-landende, hvilket er imponerende vores lille størrelse taget i betragtning. Med andre ord er Toyota Aygo en vaskeægte danskerkælledægge fordi vi i mange år har kæmpet med urimeligt høje afgifter på biler. Her så importørerne et hul i markedet som blev udfyldt af de mange mikrobiler som eksempelvis Kia Picanto, Seat Mii, Citroën C1, Peugeot 107 og ikke mindst VW Up og så selvfølgelig Aygo, hvor parolen “helt ny lille bil til billige penge” var sød musik i manges ører. 

Toyota Aygo – nu med flere hestekræfter

Siden fandt mange ud af, at en mikrobil alligevel ikke helt var lykken – primært på grund af den beskedne rummelighed – og da regeringen så gjorde mikrobilerne dyrere i afgift, bremsede salget forholdsvis hårdt op. Flere importører ser dog stadig en okay forretning i den små nuttede biler, og blandt andet med baggrund i det, har Toyota valgt at give den faceliftede Aygo en chance her i landet. Den faceliftede Aygo får flere hestekræfter end forgængeren, dog kun tre af slagsen – og så får den et par andre tilføjelser/ændringer for at gøre den mere tidssvarende og indbydende for slutkøberen. 

Toyota Aygo med lavere støjniveau

Støjniveauet er måske en lille ting for nogle, mens det for andre betyder en masse. Den forrige Aygo var mildest talt ikke noget behageligt sted at være, hvis man ikke bryder sig om kabinestøj i en bil på motorvejen. Sådan er det ikke længere. Med forholdsvis simple midler, har Toyota formået at dæmpe støjniveauet i kabinen på den faceliftede Aygo så det nu er tåleligt at være i den på motorvejen. Indersiden af døre og bagklap er nu beklædt med filt, og bag instrumentpanelet har den fået en tykkere isolering, og derudover har man tillige givet hver enkelt liste og mellemrum en lydisolerende masse. Simpelt, men det virker. 

Toyota Aygo er nu mere maskulin

Toyotas designere har også haft lidt at skulle have sagt omkring den faceliftede Aygo. Fronten er stadig prydet af et stort X, men det er trukket længere frem end på forgængeren, og man har også givet lygtehusene en makeover. Samme tur har bagenden fået – simpelthen for at få den til at se bredere ud. Små tiltag, men Aygo fremstår nu lidt mere maskulin end før. Teknologisk er det nu også blevet muligt at få Apple CarPlay og Android Auto i Aygo, så man kan styre mobilen direkte fra bilens skærm, hvilket helt sikkert også betyder noget for slutkøberen af en Toyota Aygo.

Toyota Aygo med flotte forbrugstal

Som tidligere fortalt er der nu kommet tre flere hestekræfter i Aygo. Samtidig er antallet af Newtonmeter faldet et par stykker, men da teknikerne så har sørget for lidt mere bundtræk er det som om Aygo nu er en mere helstøbt mikrobil. Jeg kan ikke mærke det, men jeg har ladet mig fortælle, at Aygo nu har et højere kompressionsforhold, og en mere finjusteret indsprøjtning og indsugning. Til gengæld er jeg rigtig glad for at se tankmåleren stort set ikke rokke sig ud af flækken. De officielle forbrugstal siger 26,3 km/ltr. Med mine 23,9 km/ltr. efter næsten 600 km blandet kørsel bliver Aygo også godkendt på den konto. 

Toyota Aygo x-cite

Pris: Denne bil 119.990,- Aygo fås fra 89.990,-
Brændstofforbrug: 26,3 km/ltr.
Motor: Tre cylindre, 1,0 liter, benzin
Ydelse: 72 hk ved 6.000 omdr./min.
Moment: 93 Nm ved 4.400 omdr./min.
Topfart: 160 km/t
0-100 km/t: 13,8 sek.
Egenvægt: 840 kg
Bagagerum: 198 ltr.
Længde/Bredde/Højde: 3.465/1.615/1.460 mm

Kommentarer