DEL

Toyota er verdens førende hybridbilsproducent. Derfor giver det god mening, at japanerne nu tænker skridtet videre og lancerer en sportsvogn med hybridteknologi – dvs. med både benzin- og elmotor. Bilen hedder GR HV Sports Concept.

Den opsigtsvækkende sportsvogn er designmæssigt et godt miks af elementer fra Toyotas innovative motorsportsafdeling, Toyota Gazoo Racing, og ældre klassikere som Toyota Sports 800 og Toyota Supra. Det er især det karakteristiske targa-tag, som bringer tankerne hen på de lidt ældre Toyota sportsvogne.

GR HV Sports Concept er en fuldblods sportsvogn, der får sine kræfter fra Toyotas hybridracer system, THS-R (Toyota Hybrid System-Racing), som også anvendes i Toyotas Le Mans hybridracerbil, TS050 Hybrid. Et par karakteristiske LED-forlygter trækker også tydelige bånd til Le Mans hybridraceren ligesom sportsvognens 5-bolts letvægts alufælge.

Det tætte bånd til motorsporten fortsætter inde i kabinen. For at skabe en oplevelse af at sidde i en racerbil er der placeret en funktion centralt i bilen, hvor du selv kan vælge mellem automat eller manuel gearkasse.

På toppen af gearknoppen sidder en start/stop-knap under en rød ”hætte”, og man får følelsen af, at man affyrer en raket ved at vippe den røde hætte op og trykke på knappen for at starte bilen.

GR HV Sports Concept måler 440 cm i længden, 181 cm i bredden og kun 128 cm i højden og er til sammenligning derfor både længere, bredere og lavere end Toyotas nuværende eneste nye sportsvogn GT86. De to sportsvogne har dog noget centralt til fælles i form af baghjulstrækket samt placeringen af motoren foran.

Der er ingen konkrete informationer om motorens ydelse i koncept sportsvognen, men hybridbatteri ligger placeret centralt i bilen, hvilket bidrager positivt til bilens sportslige køreegenskaber.