DEL

Toyota introducerede før sommerferien Prius Plug-in hybrid der ligesom almindelige hybridbiler både har en el- og benzinmotor og derfor ikke er begrænset i rækkevidden. Salget overstiger her efter få måneder allerede den tidligere salgsrekord for den almindelige Prius, og nu frister Toyota yderligere med fri strøm til opladning i to år ved købet af Prius Plug-in. Strømafregningen sker gennem firmaet Clever, der refunderer 2,20 kr. pr. forbrugt kWh på ladeboksen derhjemme, mens opladning på alle Clevers ladestandere er gratis.

– Det betyder, at man i princippet kan køre gratis i sin bil de to første år, når man ser bort fra forsikring og grøn ejerafgift. Har man fx små 25 km til arbejdet, kan man køre frem og tilbage uden at bruge brændstof, og så oplader man helt gratis derhjemme eller på offentlige ladestandere og undgår dermed fuldstændig udgifter til brændstof, forklarer pressechef Anders Tystrup hos Toyota Danmark.

Det er kun få måneder siden, Toyota introducerede Prius Plug-in, der har en rækkevidde på ren el på små 50 km og både kan lades op med ladestik, og som samtidig også fungerer som en almindelig hybridbil med ubegrænset rækkevidde. Plug-in teknologien gør, at man som ejer kan sidde med følelsen af at have to biler. En ren elbil og en hybridbil.

Du kan se Biltesterens videotest af Prius plug-in hybrid lige her:

https://www.youtube.com/watch?v=h3SdFkvSqng 

Ny salgsrekord

Men trods den korte tid på det danske marked har salget af den knap så kønne, men teknologisk fremtidsorienterede bil, allerede passeret 150 personbiler og overgår dermed den hidtidige salgsrekord for den almindelige hybridbil Prius.

Pressechef Anders Tystrup peger på, at en af de helt store styrker ved Prius Plug-in er, at bilen bruger to elmotorer, hvilket reducerer behovet for, at benzinmotoren tændes under kørslen. Samtidig bliver bilens klimaanlæg desuden drevet af en særlig varmepumpe – verdens første af sin type – som varmer kabinen hurtigt op ved udendørstemperaturer helt ned til 10 minusgrader uden at starte benzinmotoren.

Det samme sker ved høje temperaturer, hvor kabinen i stedet køles ned uden benzinmotorens hjælp. Derved sikrer man i endnu højere grad kørsel på ren el og undgår negativ påvirkning af brændstofforbruget.

Avanceret energirigtig varmepumpe

Den avancerede varmepumpe imødekommer altså en af de største udfordringer for opladningshybridbiler og andre batteridrevne elbiler, når vejret er koldt – nemlig at producere varme. Hvis batterierne er nødt til at arbejde ekstra hårdt for at varme kabinen op, reduceres rækkevidden på ren el betydeligt. Ofte med en halvering af rækkevidden til følge. Det sker ikke i Prius Plug-in.

Prius Plug-in kan oplades med stik derhjemme eller ved offentlige ladestandere, og afhængig af om du bruger stikket ved de offentlige standere, eller om opladningen sker i hjemmet, ligger ladetiden fra to timer og op til godt tre timer. Og strømmen får du altså helt gratis de første to år.

Toyota Prius Plug-in kan fås fra 329.990 kr. og som firmabil med et beskatningsgrundlag på 280.000 kr. – begge priser inklusive to års fri strøm til opladning.

 

Kommentarer