DEL

Den der miniklasse, hvor biler som Peugeot 208, Nissan Micra, Kia Rio, Seat Ibiza, Hyundai i20 og ikke mindst Ford Fiesta og VW Polo huserer, er uden sidestykke den bilklasse herhjemme, hvor konkurrencen er allerstørst. I erkendelse af, at de små mikrobiler er for små, er bilkøberne begyndt at kigge på bil i det lidt større segment, miniklassen, og her er Suzuki repræsenteret ved hele to modeller, Baleno og den nye Swift, hvor tredje generation Swift netop er kommet ud på markedet. Jeg ved, at der er Swift-elskere, der ikke er videre begejstret for det nye look, men min ærlige mening er, at i forhold til den forrige Swift, synes jeg, at den nye er blevet mere stilren og knap så rebelsk at se på som forgængeren.

Swift er bare sig selv

Med den nye Swift er Suzuki tilbage i miniklassen i topform. Hvor Baleno måske tiltrækker det lidt mere modne publikum, er Swift lidt mere til den ungdommelige bilkøber, eller i hvert fald ham eller hende der gerne vil signalere, at der stadig er masser af ungdommeligt drive, uden at vedkommende nødvendigvis behøver at være på Snapchat, se hvert et afsnit af Paradise Hotel, eller for den sags skyld sige det grimme engelske f-ord i hver en sætning. Suzuki Swift har nemlig så meget stil, at den bare kan være sig selv, og ikke gøre sig til mere end den er.

Mild-hybrid – hvad er det?

Testbilen her, er en Swift med Suzukis egenudviklede mild-hybrid teknologi. Uden at blive alt for teknisk kan jeg nærmest forklare det med, at  en lille el-motor med 3 hk assisterer benzinmotoren ved igangsætning og acceleration, hvor motoren bruger meget benzin. Den fungerer også som generator ved almindelig kørsel og til at genindvinde den energi, der ellers tabes ved deceleration. Egentlig kan man sige, at den opsamler energien fra motorbremsning, og opsamlingen bliver endnu mere effektiv, når føreren træder på bremsen. Strømmen bliver så lagret på start- og Li-ion batteriet, hvorfra det så kan bruges som assistance til benzinmotoren samt til drift af alle de elektriske komponenter i bilen.

Ganske fin motor

Den her teknologi gør, at Swift med mild-hybrid kan køre hele 23,3 km på en liter brændstof. I hvert fald ifølge de officielle papirer fra japanerne. Jeg har kørt mere end 800 km i testbilen, og mit faktiske forbrug ved blandet kørsel viser 17,4 km/ltr, hvilket nok er mere realistisk end det officielle tal. Motoren er den her énliters trecylindrede booster-jet bandit som med 112 hk er en af de bedste i miniklassen. Den er pænt overskudsagtig med et ret godt bundtræk – og så tiltaler det mig ret meget, at den er rimelig lydløs, også ved høj fart på motorvejen. Eneste minus jeg sådan lige kan komme på, er antallet af gear. Den har fem gear. Jeg savner et sjette gear.

Pænt rummelig kabine

Ellers vil jeg gerne fremhæve, at kabinen i den nye Swift er vældig rummelig. Set i lyset af, at Swift er en ret kompakt bil, er der overraskende meget plads i kabinen. Hemmeligheden er, at kreatørerne hos Suzuki har gjort den nye Swift lettere, lavere og bredere, de har øget afstanden mellem hjulsættene – samtidig med, at hjulene er rykket længere ud i de fire hjørner. Selv bagagerummet er blevet markant større i den nye Swift. Endnu et plus til Swift, er at den nu udelukkende fås med fire døre. Det gør i sagens natur ind- og udstigning markant lettere, hvilket er et stort plus til dig der har børn på bagsædet i dagligdagen. Apropos bagsædet, så er der også fin plads til voksne heromme, men om komforten også er god for voksne på en længere tur må stå hen i det uvisse.

Suzuki Swift 1.0 Boosterjet – mild hybrid

Pris: Denne bil 195.870,- Suzuki Swift fås fra 133.870,-
EU-miks: 23,3 km/ltr.
Motor: Tre cylindre, turbobenzin
Mild hybrid: Integreret startergenerator inkl. 12V Lithium-ion batteri
Ydelse: 112 hk ved 5.500 omdr./min.
Moment: 170 Nm ved 2.000 – 3.500 omdr./min.
Topfart: 195 km/t
0-100 km/t: 10,6 sek.
Køreklar vægt: 990 kg
Tilladt anhængervægt: 1.000 kg m bremser – 400 kg uden bremser
Bagagerum: 265/947 liter
Længde/Bredde/Højde: 3.840/1.735/1.495 mm

Kommentarer