DEL

 

Mange tror, at Vitara er Suzukis største bil. Det er den ikke. S-Cross er markant længere end Vitaraen, hvilket blandt andet kommer til udtryk i et pænt stort bagagerum og at der er masser af plads til fem voksne mennesker i kabinen uden at de skal sidde på lårene af hinanden. Og mon ikke også det i virkeligheden er her, de potentielle købere skal findes? Altså blandt de voksne mennesker med grå stænk i håret. Det er i hvert fald min første indskydelse efter de første ture i bilen.

Til det modne publikum

Når jeg tænker på det modne publikum som potentielle købere af Suzuki S-Cross så er det dels på grund af den megen plads i bilen, men også fordi S-Cross er en bil med en øget frihøjde, der gør at man stiger ind i bilen og ikke ned i bilen. Det er der mange allerede fra 40-års alderen der bifalder. På testturen har jeg blandt andet haft fire andre voksne med i bilen, hvor vi var et smut på indkøb syd for grænsen. Min mission var klar: Jeg ville teste, hvordan den lille trecylindrede 1,0 liters benzinmotor og turbolader gebærdede sig med læs på.

Fem mand på vej mod Tyskland

Med omkring 130 km/t på den sønderjyske motorvej i retning mod Flensburg mærker jeg stort set ikke, at den motormæssigt er udstyret med samme motor der ligger i en Suzuki Celerio. De 112 hk får lov at galopere derned ad, men jeg kunne nok godt tænke mig et sjette gear, hvis jeg skal sætte en finger på noget. Det vender jeg tilbage til. Først skal vi lige have handlet til de mange juledage sammen med hundredevis af andre tilbudshungrende danskere viser det sig.

Godt med læs på

15 rammer øl og sodavand og så, hvad der svarer til en indkøbsvogn fuld af dagligvarer og slik fik vi bakset ind i det 440 liter store bagagerum. Med andre ord, er der altså læs på japseren på vej hjemover. Glem ikke, at vi er fem voksne mennesker i bilen foruden et spækket bagagerum. Jeg skal ikke overhale andre biler end lastbiler kan jeg godt mærke, og det er heller ikke her, at S-Cross holder et gennemsnitligt forbrug på omkring de 20 km/ltr, men alligevel er jeg imponeret over, hvor godt bilen i sin helhed klarede turen.

VW-kammerat er imponeret

Min gode kammerat, som er med på turen her, har i adskillige år kørt VW, er imponeret over, hvor godt Suzuki er kommet med på det interiørmæssige. Testbilen her er udstyrsvarianten Exclusive som er topmodellen hos Suzuki. Det betyder blandt andet, at den har adaptiv fartpilot med hastighedsbegrænser, og det tiltaler både min kammerat og jeg, at den er legende let at betjene. Og sådan er det faktisk med alt i bilen. Infotainmentskærmen indeholder kun logiske menuer, og der er stadig en del knapper til betjening af det mest gængse i kabinen. Mere tiltalende er det i øvrigt, at basismodellen, Comfort, også er pænt veludstyret. Her er det værd at bemærke, at du er ret godt kørende allerede fra lidt under 200.000 kr.

Mangler et sjette gear

Normalt er jeg ikke så begejstret for trecylindrede motorer. De lyder ofte som om de tager for mange omdrejninger i for lavt et gear, men i tilfældet tre cylindre og Suzuki S-Cross er det faktisk ikke noget jeg bemærker ret meget. Det er først de høje omdrejninger, der gør den rå og en kende upoleret. Desværre fås S-Cross ikke med mere end fem manuelle gear. Havde den haft et sjette manuelt gear, så er jeg ikke i tvivl om, at tingene ville gå op i en højere enhed. Heldigvis er der råd forude. Det er nemlig sådan, at S-Cross 1,0 her fra januar 2017 fås med en automatisk sekstrins gearkasse. Lur mig om ikke den giver bedre mening. Det er jeg ret sikker på. Suzuki plejer jo at have styr på den slags ting.

Suzuki S-Cross 1.0 Exclusive

Pris: fra kr. 194.032.- Denne bil: kr. 245.318.-
EU-miks: 20,0 km/ltr.
Motor: 1,0 R3, turbo
Ydelse: 112 hk ved 5500 omdr./min.
Moment: 170 Nm ved 2000 – 3500 omdr./min.
Topfart: 180 km/t
0-100 km/t: 11,0 sek.
Bagagerum: 440/1269 ltr.
Tilladt trailervægt: 1200 kg med bremser – 400 kg uden bremser
Længde/Bredde/Højde: 4300/1785/1585 mm

Kommentarer