DEL

Efter mere end 5,4 millioner solgte biler er Suzuki Swift nu klar i en ny generation. Generationsskiftet tilbage i 2005 blev skelsættende for modellen. Forvandlingen var så stor, at det gav mening at betegne den nye Swift som den første af nye fremtidige generationer.
Anden generation kom i 2010. Trods en gennemgribende fornyelse blev modellens DNA og appeal til fulde bevaret. For en skare af mennesker har begge generationer af Swift tændt en passion, der nærmest har gjort bilen til kult. Den er sågar blevet centrum for en af Danmarks største klubber for blot én enkelt bilmodel – og det er unikt for en supermini.
Nu er tredje generation Swift klar til at erobre nye bilkøberes hjerter. Også denne gang har målet været at skabe en efterfølger, der er gennemgribende fornyet, men tro mod sit forlæg.

Køreglæde på et nyt niveau

Den nye Swift står på en helt ny platform kaldet Heartech, der er den stiveste og letteste fra Suzuki nogensinde. På dette nye tekniske grundlag har det været vigtigt ikke blot at overføre, men også at videreudvikle Swifts karakteristiske køredynamik. Under udviklingen har der været fokus på at løfte hele køreoplevelsen til et nyt niveau. For eksempel er den i forvejen pænt store sporvidde øget, og det direkte styretøj er fintunet. Lige så vigtigt har det været at skabe et design, der både forstærker og bevarer det ikoniske udtryk, som modellen er kendt for. Det ses i fronten, som nu er mere skarp og aggressiv og i hele bilens fremtoning, der er blevet bredere og lavere. Det nye design spiller i øvrigt optimalt sammen med den meget karakteristiske skulderlinje, der yderligere forstærker bilens sportslige udtryk.

Rummeligere, stærkere og mere sikker

Den nye platform sikrer samtidig et større bagagerum, men også en rummeligere kabine takket være en reduceret motorsektion. Her indføres i øvrigt to nyheder i Swifts motorprogram. En frisk og turboladet Boosterjet-motor med 112 hk og en udgave med Suzukis mild hybrid-teknik. Desuden introduceres ny sikkerheds-teknologi med bl.a. radar-, kamera- og laserbaseret overvågning, nødbremse og førerassistance. Detaljer om modelprogram og priser offentliggøres senere på foråret og frem mod den ventede danske introduktion i juni måned.

Kommentarer