DEL

I næsten 50 år har den krydset bjerge, floder og mudderhuller. Den har vundet udbredelse blandt professionelle og fritidsfolk over hele kloden, og et utal af turister har gennem tiden lært den at kende som en populær udlejningsbil. Nu er Suzuki Jimny klar i en helt ny generation, der bringer den specielle terrænbil helt up to date på alle områder.

Suzuki Jimny er vel nok verdens eneste mini, der kan kalde sig en rendyrket offroader. Denne position har bilen haft lige siden 1970, hvor den første generation så dagens lys. Gennem årtierne er modellen blevet fornyet, og det gælder ikke mindst den nye Jimny. Men på ét punkt er alt ved det gamle. Bilen er fortsat en kompromisløs terrænbil, der er bygget på de samme principper, som skabte forgængernes ry. 

Som for at understrege denne pointe peger det iøjnefaldende og brugsorienterede design tilbage i tiden. Det rå og kantede udtryk genkender vi fra første og anden generation. Det samme gælder de runde forlygter, frontgrillens lodrette åbninger og bagkofangerens kombinationslygter.

Med til det rå udtryk hører også kraftige hjulskærme, kofangere og sideskørter, der beskytter karrosseriet. En af mange praktiske detaljer er de nærmest lodrette karrosserisider, der optimerer pladsen indenfor. Kabine og bagagerum præges af robuste, funktionelle detaljer og rengøringsvenlige overflader, der retter sig mod professionelt brug. I bagagerummet kan alt surres forsvarligt fast, og er der behov for at fragte lange genstande, kan passagerforsædet lægges fladt ned. Det samme kan førersædet, hvis der er brug for en lur, mens uvejret raser udenfor.

Endnu skrappere i terræn

Den holdbare chassisramme er i den nye Jimny forstærket både for, bag og på midten, og hjulparrene er som i forgængeren forbundet af stive aksler, hvilket er ideelt til offroadkørsel. Frihøjden er øget med 10 mm, og de korte udhæng over akslerne sikrer, at bilen kan møde skrænter og komme væk fra dem igen uden at få skader.

Suzukis 4WD-system AllGrip Pro med reduktionsgear er standardudstyr og udviklet til dem, der har brug for ekstra kontrol og fremkommelighed. Systemet indeholder også LSD Traction Control, Hill Descent Control og Hill Hold Control.

Mere komfort på landevejen

Selv om Jimny er født til det hårde slid i terrænet, kan den godt begå sig på asfalten. Man skal bare være klar over, at køreegenskaberne er anderledes end almindelige crossovers og personbilers – simpelthen fordi bilen er anderledes bygget op. 

Men komforten har dog fået et nøk opad. Blandt forbedringerne er et blødere gearskifte og en kraftigere krængningsstabilisator. Styretøjet og bremsepedalen er også blevet mere personbilsagtig, ligesom karrosseriet er blevet bedre isoleret fra chassisrammen. Også i motorrummet er der sket forbedringer. Den nye 1,5-liters benzinmotor, der er udviklet specielt til Jimny, er 15 procent lettere og mere kompakt. Samtidig er det maksimale moment øget med 10 procent, og effekten er 102 hk mod forgængerens 88 hk.

Fin sikkerhedspakke

Suzuki Jimny er som standard udstyret med en fin sikkerhedspakke. Nødbremsesystemet er med både kamera og laser mere driftssikkert under flere vejrforhold, og samtidig kan det reagere på såvel biler som motorcykler og fodgængere. Desuden indeholder det vognbaneassistent, slingreadvarsel og skiltegenkendelse. Sikkerhedspakken omfatter også automatisk op- og nedblænding af forlygterne, seks airbags og selestrammere på alle fire siddepladser. Airbagen i passagersiden kan afbrydes, og der er ISOFIX-beslag på bagsædet til barnestolen. Og det er godt tænkt af Suzuki for der er ikke plads til meget andet end børn på bagsædet af Jimny. 

Veludstyrede varianter

Udstyrsvarianterne hedder Active og Adventure, hvor Adventure tilbyder lidt mere komfort og nogle stilige detaljer, der appellerer til en bredere brug af bilen. Sikkerhedspakken er standard i begge varianter sammen med aircondition, fartpilot med hastighedsbegrænser, el-ruder, centrallås, sædevarme, Bluetooth, splitbagsæde, sorte skærmkanter samt automatisk op- og nedblænding af forlygterne.

Adventure-modellen har desuden: LED til nær- og fjernlys, alufælge, klimaanlæg, læderrat, varme i sidespejlene, forlygtevaskere, sorte ruder bag, multimediesystem med DAB+ radio, navigation og Apple CarPlay/Android Auto.

En unik position

Med priser på 229.990 kr, for Active-modellen og 254.990 kr. for Adventure-udgaven indtager Jimny en unik position på markedet. Den står som et knivskarpt arbejdsredskab til f.eks. jægere, skovarbejdere, naturfotografer og landmænd, men er også interessant for offroad-ekvilibrister, naturelskere og dem, der bare falder for dens rå charme.

– Forhåndsinteressen har været utrolig stor her i Danmark, og nu glæder vi os til introduktionen den 27. og 28. april hos vore forhandlere, siger Suzukis pressechef John Mogensen.

Kommentarer