DEL

For år tilbage kørte der rigtig mange Suzuki Ignis’er rundt i den kommunale hjemmepleje landet over. Rummeligheden var ganske fin, brændstofforbruget fornuftigt og pålideligheden stor, så derfor valgte mange kommuner Suzuki Ignis som den kommunale hjemmeplejebil. Bilen var sådan en høj en af slagsen der formentlig aldrig vandt nogen former for skønhedspriser, men havde der været priser for praktikken, skulle Ignis såmænd nok have høstet et par laurbærkranse. Modellen udgik imidlertid i 2008, og så var der formentlig ingen, der regnede med, at Suzuki Ignis ville gøre comeback nogle år senere.

Øget frihøjde sælger

I efteråret 2016 blev verdenspressen imidlertid introduceret for en nyhed fra Suzuki, der på det internationale motorshow i Paris præsenterede verdens første og eneste mini-SUV med navnet Suzuki Ignis. Igen er det ikke en videre køn bil fra japanerne, men igen er det en bil, der vinder på det praktiske. Suzukis ingeniører og tegnedrenge er ikke tabt bag en vogn. De ved godt, at det er biler med øget frihøjde, der for alvor sælger for tiden. Derfor designede man en høj bil i mini-segmentet og tog altså det velkendte navn “Ignis” i brug igen. Og så gør det jo ikke noget, at man er helt alene i en bilklasse indtil andre mærker finder ud af, at her er der noget at hente.

Meget letkørt bil

Nu skal en bil jo ikke blot dømmes på udseende og praktik. En bil skal også bedømmes på køreegenskaber og forbrug. Og det er vel i virkeligheden her, den nye Suzuki Ignis for alvor træder i karakter. Den nye Ignis er, på trods af hjulenes placering helt ude i hvert hjørne, utrolig letkørt. Indstigningen er nem og jeg sidder højt som i en rigtig SUV. Styretøjet er skarpt som i en langt dyrere sportslig bil, og jeg tager flere gange mig selv i at sidde og smile kækt når jeg sidder bag rattet og ser mig selv i bakspejlet mens jeg drøner af sted ude på de små landeveje.

Glem motorvejskørsel

Det er nemlig på landevej og i bykørsel, Suzuki Ignis er i sit es. Glem alt om at bruge den på motorvejen. Bevares; den kan sagtens følge med ved 130 km/t, men det støjer markant mere end godt er, og det gør det af og til svært at føre en samtale med min sidekammerat på passagersædet. Bagsædet er af den type der kan skubbes frem og tilbage – alt afhængig af, hvor meget plads jeg har brug for i bagagerummet. Det er super smart, og nemt at udføre i praksis. Som standard er pladsen i bagagerummet ikke videre prangende, men der er fint med plads til fire indkøbsposer fra den lokale Netto.

Mild-hybrid teknik

Motormæssigt er testbilen udstyret med en 1,2 liters benzinmotor med 90 hk i en såkaldt mild hybrid-version. Uden at blive alt for teknisk kan jeg fortælle, at det handler om, at en lille el-motor på blot tre hk og 50 Nm kan assistere benzinmotoren ved igangsætning og acceleration. Systemet er behageligt at køre med, og det skulle gerne forbedre Ignis’ forbrug mærkbart. Enheden fungerer også som generator ved almindelig kørsel og til at genindvinde den energi, der ellers går tabt ved nedbremsning. Egentlig opsamler den blot energien fra motorbremsning, der så kan anvendes senere. Så kan det godt være, at det koster 5.000 kroner mere at få den her mild-hybrid variant, og at det kun kan lade sig gøre til den topudstyrede Adventure, men de penge er givet godt ud.

Infotainmentsystem helt i top

Den forbedrer nemlig forbruget med mellem fem og 10 procent så den kører mere end 20 km/ltr. Desuden tiltaler det mig pænt meget, at bilen er udstyret med et lækkert infotainmentsystem, hvor skærmen desværre er placeret på midterkonsollen og ikke indbygget i konsollen. Jeg kan klart bedst lide et indbygget system, men det betyder ikke, at systemets funktioner dumper. Skærmen er virkelig lækker, og så er den hurtig når den først har fået en kommando. Desuden er jeg imponeret over bakkameraets kvalitet, hvor Suzuki igen muler flere af de langt dyrere bilmærker.

Suzuki Ignis mild-hybrid 1.2 Dualjet

Pris: Denne bil 176.870,-  Ignis fås fra 131.870,-
EU-miks: 23,3 km/ltr.
Motor: fire-cylindret benzin med DOHC, VVT, dobbelt-indsprøjtning i hver cylinder og højere kompression.
SHVS teknik (mild-hybrid): Integreret starter generator (3 hk og 50 Nm), der yder assistance til benzinmotoren ved acceleration + 12V Lithium-ion batteri.
Ydelse: 90 hk ved 6.000 omdr./min.
Moment: 120 Nm ved 4.400 omdr./min.
Topfart: 170 km/t
0-100 km/t: 11,8 sek.
Tilladt anhængervægt: 1.000 kg m bremser – 400 kg uden bremser
Bagagerum: 260/373 ltr.
Længde/Bredde/Højde: 370/169/160 cm

Kommentarer