DEL

SUV er så meget sagt når vi taler om den nye Suzuki Ignis. Godt nok er den bygget op helt fra bunden som en SUV og indeholder derfor de kendte SUV-værdier som høj siddeposition, mulighed for firehjulstræk, stor frihøjde og – ikke mindst – et design, der er karakteristisk for biltypen, men nogen ægte SUV bliver den aldrig. Så kan det godt være, at Ignis kendetegnes af en stejl front, rene linjer, store hjul og brede skærme, hvilket jo plejer at være sikre SUV-kendetegn, men at kalde Ignis for en SUV, er at fylde for meget øl i kruset. At den nye Ignis så er knaldhamrende charmerende er en anden sag. Den har nemlig sin helt egen stil, og det klæder den.

Let, stærk og praktisk

Ignis er altid 5-dørs og bygger på Suzuki’s nyudviklede platform, der er den stærkeste og letteste fra Suzuki nogensinde. Den nye platform har ikke kun givet mulighed for at optimere bilens manøvreevne, køreegenskaber og strukturelle sikkerhed. Den tillader også en mere rummelig kabine, idet motorrums-sektionen er reduceret til gavn for pladsen til passagererne, foruden at det pladsbesparende baghjulsophæng sikrer et rummeligt bagagerum. De store hjul og frihøjden på 180 mm, der svarer til Vitara-modellens, giver Ignis gode egenskaber til at forcere høje kantsten, snedriver og ujævnheder i terrænet. Takket være en længde på kun 370 cm kan Ignis også fungere som en ideel bybil, og med sin relativt store bredde og højde byder den på pænt meget rummelighed.

Økonomisk fremdrift

Den nye Ignis drives frem af en 4-cylindret, energieffektiv Dualjet-benzinmotor på 1,2 liter. Ydelsen på 90 HK sikrer gode kræfter til både acceleration og motorvejskørsel samt en flot EU-norm på 21,7 km/l. Den fås også i en såkaldt mild-hybrid version, hvor benzinmotoren får assistance af en lille integreret el-motor/generator ved igangsætning og acceleration, hvor benzinforbruget normalt er stort. Det bringer EU-normen op på 23,3 km/l. Foruden at assistere benzinmotoren fungerer el-motoren som generator og som startmotor i det automatiske stop/start-system. Motoren trækkes her næsten lydløst i gang ved hjælp af en kraftig rem. Såvel mild-hybrid udgaven som den rene benzinversion koster 310 kr. pr. halvår i grøn ejerafgift.

Avanceret sikkerhed

Den nye Ignis kommer med et nyt og avanceret automatisk nødbremsesystem kaldet “Dual Camera Brake Support” (DCBS). Det består af to kameraer, som registrerer både biler og fodgængere. Systemet indeholder også en vognbaneassistent og en såkaldt slingre-advarsel, der reagerer på slingrende kørsel som følge af f.eks. træthed eller uopmærksomhed. DCBS er standard på Ignis i Adventure-udgaven og fås også til de andre versioner.

Flot udstyret på alle niveauer

Priserne på den nye Ignis begynder ved 127.990 kr. for grundudgaven, der hedder Club. Topudgaven, der hedder Adventure, er prissat fra 159.990 kr. Til den version er der mulighed for firehjulstræk for blot 10.000 kr. mere. Introduktionen finder sted i weekenden den 1. og 2. april med åbent hus hos landets Suzuki-forhandlere.

Kommentarer