DEL

Jeg så den nye Suzuki Baleno første gang på den store internationale biludstilling Frankfurt Motor Show i september måned 2015. Her stod den som eneste nyhed på Suzukis stand, og jeg blev hurtigt enig med mig selv om, at Suzuki Baleno nok skulle blive et rigtigt dansker-hit, hvis prisen blev den rigtige. Og med hensyn til prisen, så kan man vist roligt sige, at prisen ér den rigtige, da Suzuki Baleno fås til priser fra små 139.000 kroner. Noget af det første jeg bemærkede i Frankfurt omkring Balenoen er, at det faktisk er en stor, lille bil. Den måler næsten fire meter i længden.

Godt med plads

Der er masser af plads i kabinen – og så tiltaler designet mig faktisk pænt meget. Et design – eller bilens udseende om du vil – er jo altid en smagssag, men jeg synes faktisk, at Suzuki er lykkedes ganske glimrende med nyskabelsen. Suzuki Baleno er sin helt egen. Det er nemlig ikke sådan, at den ligner flere af de andre biler i klassen. Både bilens front og bagende er stilren og pæn, og det ydre signalerer på en måde mere kvalitet end Suzuki ellers har for vane at gøre. Suzuki Baleno er ny hele vejen igennem. Den er bygget på en helt ny platform som også skal danne baggrund for en ny generation Swift og senere en ny Ignis.

En tom øldåse

Den omtalte platform er 30 kg lettere end den, der anvendes i den nuværende Swift, og med en køreklar vægt på 980 kg er Baleno en af klassens letteste biler. Måske er der lige rigeligt af den billige plast inde i kabinen, men det passer faktisk udmærket til en bil i denne prisklasse – og det er jo hovedsagen. Det kan også godt være, at det føles som at røre ved en tom dåseøl når du rører ved Balenoens døre, og det er da også her, at Balenoen falder igennem ved Euro NCAP, hvor resultatet ikke ser alt for godt ud ved sidekollision.

Typisk trecylindret motor

Den nye 1,0 motor som har fået navnet Boosterjet er en typisk trecylindret motor. Den er ikke videre nem at holde i lave omdrejninger når jeg triller rundt i byen, og det ser jeg tydeligt på brændstofforbruget, som ikke helt når de lovede 22,2 km/ltr. I starten skal jeg være mere obs på speederfoden end jeg normalt er i tilsvarende biler, men når først dén rytme er på plads, går det ganske fint. De tre cylindre vibrerer pænt meget i tomgang så jeg et øjeblik får tankerne hen på en aldrende dieselhakker fra min spæde ungdom i 1980’erne – og her vil jeg klart mene, at Suzuki Baleno har plads til forbedringer. Kabinen er, trods den larmende trebenede motor, faktisk ganske støjsvag.

Adaptiv fartpilot i mesterklasse

Jeg savner noget gummi i aflæggerrummet foran gearstangen, hvor man typisk vil lægge nøglen. Jeg bryder mig nemlig ikke om, når nøgler og andre genstande ligger og rasler rundt mens jeg kører bil. Kopholderen er noget dallerværk, der ikke kan holde på meget andet end en håndfuld sand. På bagsædet er rummeligheden i en klasse for sig, og det samme er tilfældet med bagagerummet, der med 355 liter er klassens største og faktisk i praksis som i bil-klassen over. Og så er jeg vildt begejstret for Balenoens adptive fartpilot som jeg helt ærligt vil mene næsten er på niveau med det som Volvo og Audi kan præstere på den front. Og så vil jeg sige, at bilens infotainmentanlæg fungerer upåklageligt med en 100 procent logisk opbygning og ditto brugervenlighed.

Tag bare en Baleno

Baleno konkurrerer i en bil-klasse, hvor Suzuki selv mener, at de nærmeste konkurrenter er Ford Fiesta og VW Polo. Det er, med al respekt for de japanske kreatører, vist at tage munden lidt for fuld. Dels er Fiestaen en uovertruffen køremaskine i klassen og VW’Polo er et kvalitetsmæssigt tysk mesterværk af samme kaliber. Begge biler er også langt dyrere end Balenoen når de skal være med fem døre som Balenoen. Et mere realistisk bud på en direkte konkurrent må være Kia Rio, der ligeledes fås med fem døre og en pris der ligger meget tæt på det en Suzuki Baleno koster. Uanset hvad, så vil du aldrig gå helt galt i byen, hvis dit budget er max 150.000 kroner, og dit valg bliver en Baleno.

Suzuki Baleno 1.0 Boosterjet Exclusive

Pris: kr. 192.870.- Baleno fås fra kr. 138.870.-
EU-miks: 22,2 km/ltr.
Motor: 1,0 R3, turbo
Ydelse: 112 hk ved 5500 omdr./min.
Moment: 170 Nm ved 2000 omdr./min.
Topfart: 200 km/t
0-100 km/t: 11,4 sek.
Bagagerum: 320/355 ltr.
Længde/Bredde/Højde: 399/175/147 cm

Kommentarer